Afrikan tähti. Jäällä on paljon kartioita. Muutama oppilas käy piilottamassa "jalokivet" (2-3 kpl) kartioiden alle. Kaikki etsivät jalokiviä kartioita käännellen. Löytäminen yritetään tehdä kaverin huomaamatta kuljettamalla kivi opettajalle mahdollisimman eleettömästi. Opettaja viheltää, kun kaikki kivet on löydetty. Löytäjät saavat toimia jalokivien piilottajina seuraavaksi.
Taksileikki. Taksitolpat/pysäkit merkitään kartioilla. Osa oppilaista odottaa pysäkeillä taksia. "Taksit" kuljettavat kyytiläisiä pysäkiltä toiselle mailojen avulla. Tarvittaessa opettaja kuljettaa "tilataksia" kahdella mailalla.
Taksileikki. Taksitolpat/pysäkit merkitään kartioilla. Osa oppilaista odottaa pysäkeillä taksia. "Taksit" kuljettavat kyytiläisiä pysäkiltä toiselle mailojen avulla. Tarvittaessa opettaja kuljettaa "tilataksia" kahdella mailalla.
Hinausauto. Yksi on muita kiinni ottava lumimyrsky. Kiinni saatu "auto" jää jumiin (levittää kädet) ja odottaa hinausautoa, joka vie autoja korjaamolle. Hinaajilla (suunnilleen kolmella oppilaalla) on jääkiekkomaila tai vastaava, johon tarttumalla kiinni saatu auto viedään korjattavaksi. Korjaamon paikka merkitään kartioilla. Korjaamolla voi olla aina vain kaksi autoa kerrallaan: ensin tullut auto vapautuu, kun kolmas auto tuodaan.
Ketut ja kanat. Kettuja on neljä. Kettujen pesät ovat jään/kaukalon nurkissa. Ketut yrittävät ottaa kiinni keskialueella vapaasti liikkuvia kanoja. Ketut vievät kiinni saamansa kanat omaan pesäänsä käsi kädessä luistellen. Lopuksi lasketaan saadut kanat.
Kiinan keisarin aarre. Useampi joukkue lähtee merkityiltä paikoilta, enintään kaksi joukkueestaan saa liikkua kerrallaan. Aarteen hakijoiden tulee päästä luolaan, jota vartioi 3-4 lohikäärmettä. Aarteen etsijän tulee palata oman joukkueensa jonon viimeiseksi, jos lohikäärme saa kosketettua häntä. Tällöin seuraava jonossa saa lähteä yrittämään. Läpäistyään luolan etsijän on palattava aarteen kanssa vielä takaisin samaa reittiä jäämättä kiinni. Mikäli etsijä jää paluumatkalla kiinni, täytyy aarre palauttaa arkkuun. Lopuksi lasketaan, mikä joukkue sai eniten aarteita. (Katso myös YouTube -> Sporttipankki -> Lohikäärmeen pesänryöstö)
Pohjoistuuli-etelätuuli. Kaksi oppilasta on pohjoistuulina (merkkinä esimerkiksi siniset hernepussit) jäädyttämässä muita kosketuksellaan. Toiset kaksi oppilasta on etelätuulina (merkkinä esimerkiksi punaiset hernepussit) sulattamassa pohjoistuulen jäädyttämiä leikkijöitä, jotka jäätyessään pysähtyvät ja pitävät käsiään ylhäällä (esittäen jääpuikkoa).
Pakkanen ja lounatuuli (vertaa yllä olevaan). Pakkanen jäädyttää leikkijän kosketuksellaan, lounatuuli pelastaa jäätyneen luistelemalla tämän ympäri. Leikkijä jää seisomaan kädet sivuille ojennettuina, kun pakkanen on koskettanut häntä.
Ketut ja kanat. Kettuja on neljä. Kettujen pesät ovat jään/kaukalon nurkissa. Ketut yrittävät ottaa kiinni keskialueella vapaasti liikkuvia kanoja. Ketut vievät kiinni saamansa kanat omaan pesäänsä käsi kädessä luistellen. Lopuksi lasketaan saadut kanat.
Kiinan keisarin aarre. Useampi joukkue lähtee merkityiltä paikoilta, enintään kaksi joukkueestaan saa liikkua kerrallaan. Aarteen hakijoiden tulee päästä luolaan, jota vartioi 3-4 lohikäärmettä. Aarteen etsijän tulee palata oman joukkueensa jonon viimeiseksi, jos lohikäärme saa kosketettua häntä. Tällöin seuraava jonossa saa lähteä yrittämään. Läpäistyään luolan etsijän on palattava aarteen kanssa vielä takaisin samaa reittiä jäämättä kiinni. Mikäli etsijä jää paluumatkalla kiinni, täytyy aarre palauttaa arkkuun. Lopuksi lasketaan, mikä joukkue sai eniten aarteita. (Katso myös YouTube -> Sporttipankki -> Lohikäärmeen pesänryöstö)
Pohjoistuuli-etelätuuli. Kaksi oppilasta on pohjoistuulina (merkkinä esimerkiksi siniset hernepussit) jäädyttämässä muita kosketuksellaan. Toiset kaksi oppilasta on etelätuulina (merkkinä esimerkiksi punaiset hernepussit) sulattamassa pohjoistuulen jäädyttämiä leikkijöitä, jotka jäätyessään pysähtyvät ja pitävät käsiään ylhäällä (esittäen jääpuikkoa).
Pakkanen ja lounatuuli (vertaa yllä olevaan). Pakkanen jäädyttää leikkijän kosketuksellaan, lounatuuli pelastaa jäätyneen luistelemalla tämän ympäri. Leikkijä jää seisomaan kädet sivuille ojennettuina, kun pakkanen on koskettanut häntä.
Rosvo ja poliisi. Puolet on rosvoja, puolet poliiseja. Kentän molemmissa päissä on vankila. Poliisit ottavat rosvoja kiinni ja vievät kiinni jääneet vankilaan. Rosvo pelastuu, kun vapaana oleva rosvo koskettaa häntä käteen. Vuorot vaihtuvat, kun kaikki on saatu kiinni.
Hännänryöstö. Leikkijöillä on esimerkiksi puoluenauhat, jotka roikkuvat taskusta/housuista. Hännänryöstöä voi leikkiä joukkueittain tai niin, että kaikki jahtaavat kaikkien häntiä.
Viimeinen pari uunista ulos.
Kivi, metsä, jättimetsä. Lapset luistelevat vapaasti eri tavoin, kunnes opettaja viheltää pilliin ja huutaa "Kivi!" (mahdollisimman nopeasti kyykkyyn), "Metsä!" (kolme oppilasta yhteen piiriksi pyörimään) tai "Jättimetsä!" (koko porukka mahdollisimman nopeasti piiriin, kädet kiinni ja piiri pyörimään).
Liikennepoliisi. Yksi oppilas pääsee liikennepoliisiksi, muut oppilaat menevät viivalle seisomaan. Poliisi kertoo, miten kaikkien tulisi liikkua eteenpäin (liukuen, spurtaten, makkaroita tehden, takaperin tai käsi kädessä luistellen, hyppien jne.) Käsky vaihtuu poliisin huutaessa STOP. Poliiseja vaihdetaan usein.
Liikennevaloluistelu. Opettajan näyttäessä vihreää väriä lapset luistelevat, keltaisella liu'utaan ja punaisella jarrutetaan.
Ampumaluistelu. Tavoitteena on saada kymmenen pistettä. Yhden pisteen saa, kun kiertää sovitun kartioilla merkityn reitin. Reitin kiertämisen jälkeen koittaa ampuminen: ampumapisteellä on esimerkiksi pallonheittoa tai rinkulan liu'uttamista sovittuun maaliin. Ja ei muuta kuin uudelle lenkille!
Kivi, metsä, jättimetsä. Lapset luistelevat vapaasti eri tavoin, kunnes opettaja viheltää pilliin ja huutaa "Kivi!" (mahdollisimman nopeasti kyykkyyn), "Metsä!" (kolme oppilasta yhteen piiriksi pyörimään) tai "Jättimetsä!" (koko porukka mahdollisimman nopeasti piiriin, kädet kiinni ja piiri pyörimään).
Liikennepoliisi. Yksi oppilas pääsee liikennepoliisiksi, muut oppilaat menevät viivalle seisomaan. Poliisi kertoo, miten kaikkien tulisi liikkua eteenpäin (liukuen, spurtaten, makkaroita tehden, takaperin tai käsi kädessä luistellen, hyppien jne.) Käsky vaihtuu poliisin huutaessa STOP. Poliiseja vaihdetaan usein.
Liikennevaloluistelu. Opettajan näyttäessä vihreää väriä lapset luistelevat, keltaisella liu'utaan ja punaisella jarrutetaan.
Ampumaluistelu. Tavoitteena on saada kymmenen pistettä. Yhden pisteen saa, kun kiertää sovitun kartioilla merkityn reitin. Reitin kiertämisen jälkeen koittaa ampuminen: ampumapisteellä on esimerkiksi pallonheittoa tai rinkulan liu'uttamista sovittuun maaliin. Ja ei muuta kuin uudelle lenkille!
Formula. Kentälle tehdään ympyrä/soikio. Kaksi kilpailijaa on ympyrän/soikion ulkopuolella vastakkaisilla kohdilla. Luistelijat lähtevät vihellyksestä kiertämään ympyrää/soikiota samaan suuntaan (joko myötä- tai vastapäivään). Voittaja on se, joka tavoittaa ensimmäisenä toisen kilpailijan.
Nassikkapainityyliset kisailut.
Rata + vähän muutakin. Rataan tehdään ringettemailoista kapeita kujia, joita liu'utaan kahdella tai vain yhdellä luistimella. Mailoja laitetaan peräkkäin noin 50 cm välein yli askeltamista ja yli hyppäämistä varten. Isojen kartioiden päälle asetellaan ringettemaila, otetaan vauhtia ja liu'utaan mahallaan portista läpi. Pidetään liukumiskisoja viidellä/kolmella/yhdellä potkulla jne.
Esterata. Kartiot ohjaavat pujottelemaan, matalat aidat/esteet yli menemiseen, korkeat aidat/esteet ali menemiseen jne.
Pariluistelua. Kaikki luistelevat parin kanssa, vain yksi jää ilman paria. Yksin luisteleva menee jonkun käsikynkkään, jolloin toisen tästä parista on päästettävä irti ja etsittävä itselleen uusi pari. Leikki sopii hyvin vielä haparoiville luistelijoille, koska parin kanssa luistelemisesta saa varmuutta ja tukea.
Kuin eläimet. Luistellaan esittäen samalla jotain eläintä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti