lauantai 11. maaliskuuta 2017

Avaruus

Aloitimme kevätlukukauden ykkösluokkalaisteni kanssa avaruusteemalla, joka osoittautui erittäin innostavaksi ja kiinnostavaksi aiheeksi.

Aiheeseen tutustuminen alkoi ennakkotietojen kartoittamisella. "No niin! Nousepa seisomaan ja pue avaruuspuku päällesi, sillä lähdemme tutkimaan avaruutta! Mitä kaikkea avaruudessa on?" Ensimmäisinä lapset mainitsivat tähdet ja planeetat, sitten Auringon ja Kuun. Mieleen tulivat myös asteroidit, tähdenlennot, galaksit, Linnunrata sekä musta aukko. Lisäksi kaikkien planeettojen nimet sekä Pluto saatiin ennakkotietolistalle. Näistä etenkin musta aukko herätti kiinnostusta, ja osa oppilaista oli tutustunut aiheeseen kotona. 

Ennakkotietojen kartoittamisen jälkeen lähdimme avaruusmatkalle kiehtovan videon saattelemana. Video löytyy nimellä Image worth spreading: Cosmic Eye (Original in HD). Video alkaa ruohikolla makaavasta naisesta, josta kamera etääntyy etääntymistään. Pian kuvassa näkyy Amerikka, sitten koko maapallo. Kamera loittonee maapallosta yhä syvemmälle avaruuteen, ja videon alareunassa näkyy koko ajan, kuinka kaukana merenpinnan tasosta ollaan. Kun on matkustettu kymmenen biljoonan valovuoden päähän, lähdetään takaisin Maata kohti. Samalla nähdään kaikki samat avaruuden ihmeet kuin avaruuteen mentäessäkin. Ajattelin, että avaruusmatkamme päättyy ruohikolla makaavaan naiseen, mutta oppilaat halusivat nähdä koko videon, minkä myötä matkamme jatkui ihmisen sisälle.:) Muun muassa kromosomit, DNA, neutronit, protonit ja kvarkit vilahtelivat videolla, joten samalla tulimme tehneeksi pikakatsauksen ihmisbiologiaan ja kemiaan (kuitenkin aiheeseen videon katsomista enempää perehtymättä).:)

Mielestäni Mauri Kunnaksen Kaikkien aikojen avaruuskirja on yksi hyvä tapa tutustua avaruuteen lasten kanssa, sillä kirjassa kerrotaan avaruudesta helposti ymmärrettävällä kielellä mielekkään tarinan muodossa. Lisäksi kirjassa on paljon tekstiä tukevia kuvia. Kaikkien aikojen avaruuskirjaa luimme sitä mukaa, kun tutustuimme planeettoihin ja muihin taivaankappaleisiin. 

Aina ennen tai jälkeen kirjan lukemisen katsoimme Yle Areenasta käsiteltävään planeettaan liittyvän videon. Avaruuskansioiden videoissa oli varmasti jonkin verran myös vaikeasti ymmärrettäviä asioita, mutta ykkösluokkalaiseni näyttivät upputuvan niihin täysin ja he toivoivat, että katsoisimme videoita. Uskon, että videokuvat olivat niin mukaansatempaavia, että pelkästään niiden katsominen oli innostavaa. Lisäksi toisiaan tukevat kuvat ja kerronta lisäävät ymmärrystä aiheesta kuin aiheesta, ja monet oppilaistani ymmärsivät, mitä esimerkiksi Maan pyörähdysakselin kallistumalla tarkoitetaan, vaikka emme käsitelleet sitä juuri videoilla esitettyä enempää.

Avaruusjakson aikana oppilaat tekivät oman avaruusvihkonsa. Niihin kerättiin tietoa opituista asioista. Minä tein kirjan ja videon pohjalta käydyistä keskusteluista yhteenvedot Merkuriuksesta ja Venuksesta, ja jokainen sai liimata nämä yhteenvedot vihkoonsa. Maasta ja Kuusta saimme kuulla huolella tehdyt ja harjoitellut oppilasesitelmät, joiden muisteleminen saa vieläkin tämän opettajan suun aukeamaan hämmästyksestä! Maan, Kuun ja Auringon suhteita havainnollistimme toiminnallisen tehtävän avulla: yksi oppilas oli paikallaan oleva Aurinko, toinen oppilas oli Aurinkoa kiertävä Maa ja kolmas oppilas oli Maata kiertävä Kuu. Tätä harjoiteltiin ensin kolmen oppilaan kanssa luokan edessä, minkä jälkeen oppilaat tekivät kyseisen harjoituksen kolmen hengen ryhmissä omatoimisesti. Lopuksi teimme yhdessä monivalintatehtävän Maahan liittyen.

Saimme kuulla mielenkiintoisen oppilasesitelmän myös Marsista. Esitelmän lisäksi tutustuimme Marsiin kirjan ja videon avulla, niin kuin muidenkin planeettojen kohdalla. Lopuksi teimme kertaustehtävänä "Merkitse väitteen perään joko O (oikein) tai V (väärin)." Jupiteria ja Saturnusta käsitellessämme harjoittelimme pääasissa tiedonetsintää: ensin opettajajohtoisesti koulussa, sen jälkeen omatoimisesti kotona. Pohdimme, mistä tietoa voi saada (muun muassa oppikirjoista, tietokirjoista, Internet-sivuilta, videoista ja Kaikkien aikojen avaruuskirjasta). Samalla keskustelimme lähdekriittisyydestä etenkin Internet-sivujen (Wikipedia) kohdalla. Olen todella ylpeä oppilaistani, jotka etsivät kotona tietoa Saturnuksesta! Muutamat olivat (ehkäpä vanhempien avustamana) kirjoittaneet lähteet muistiin, ja lähteinä oli käytetty esimerkiksi Ursan ja Ilmatieteen laitoksen Internet-sivuja.:)

Uranuksesta ja Neptunuksesta teimme tehtävän "Merkitse väitteen perään U (Uranus) tai N (Neptunus) riippuen siitä, kumpaan planeettaan väite liittyy." Avaruusjakson päätteeksi kuvailimme ja vertailimme planeettoja. Jaksomme keskittyi pääasiassa planeettoihin, mutta tutustuimme myös pintapuolisemmin muun muassa Aurinkoon, Kuuhun, tähtikuvioihin, asteroideihin, komeettoihin ja mustaan aukkoon. Ensi lukuvuonna keskittynemme enemmän tänä lukuvuonna vähemmälle jääneisiin taivaankappaleisiin.:)

Avaruusteema oli helppo integroida esimerkiksi suomen kieleen, kuvataiteeseen ja musiikkiin. Vaarilla on saari -kappaleen sävel sopi hyvin avaruuslauluun:

Merkurius, Venus, Maa sekä Mars. (x2)
Jupiter, Saturnus, Uranus ja Neptunus.
Viimeisenä poistettu pikku-Pluto on.

Suomen kielen kotitehtävänä syntyi hauskoja avaruustarinoita.:)









Kuvaamataidossa maalasimme vesiväreillä planeettojen pintoja sokeriliemen päälle. Sokeriliemi sai aikaan epätasaisen, kolmiulotteisen ja taianomaisen vaikutelman.









Planeettojen pinnoista teimme kahdet varsinaiset kuvaamataidon työmme.








 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti