sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Kirjoittamisen avuksi

Osalle tarinavihkon tyhjä sivu tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia tuoden mieleen erilaisia tarinan alkuja. Osalle tyhjä sivu on kuin mörkö, jonka selättäminen tuntuu lähes mahdottomalta opettajan apukysymyksistä ja kuvista huolimatta. Alle olen koonnut erilaisia kirjoittamista helpottavia tapoja.

Kiitos kollegani loistavan vinkin myös minä ajattelin hyödyntää piirrettyjä kirjoittamisen apuna ja motivoijana. Hyviä piirrettyjä löytyy esimerkiksi YouTubesta hakusanalla Funny animals cartoon compilation just for kids. Myös osoitteesta www.koulukino.fi löytyy muun muassa trailereita. Kyseisiltä nettisivuilta löytyy paljon tehtäviä ja käyttökelpoisia vinkkejä opetukseen, jotka kannattaa käydä kurkkaamassa.

Sarjakuvat helpottanevat omalta osaltaan kirjoittamista. Oppilaani ovat kirjoittaneet tarinan Seikkailujen aapisen tehtäväkirjassa olevasta tekstittömästä sarjakuvasta. Tehtäväkirjassa on useita kolmen ruudun tekstittömiä sarjakuvia, joiden käsittelyyn voi yhdistää ennen kirjoittamista keskustelun kyseisestä aihepiiristä. Lehdet ja netti ovat pullollaan sarjakuvia. Olen hyödyntänyt Lastenmaan (www.lastenmaa.com/sarjakuvat) antia sarjakuvien käsittelyssä. Lisäksi Pinterestistä löytyy kuvasarjoja hakusanalla kirjoittaminen kuvasarja.

Kuvat. Pinterestissä on todella inspiroivia kuvia, jotka löytyvät hakusanalla praatplaat. Myös hakusana kirjoittaminen kuvasarja antaa tapahtumarikkaita kuvia, kunhan selailee hetken tarjontaa. Lisäksi esimerkiksi vanhat kalenterikuvat ja lasten omat kuvaamataidon työt voivat tarjota hyvän lähtökohdan kirjoittamiselle.

Oppi&ilo-kuvakortit. Näitä olen hyödyntänyt oppilaideni kanssa. Paketissa on kuvakortit neljään tarinaan, jotka käsittelevät muun muassa metsäretkeä ja sirkusta. Kuvia kuhunkin tarinaan on sen verran paljon, ettei kirjoittamisen pitäisi olla kenellekään ylitsepääsemättömän vaikeaa.

Tarinanopat.

Ainakin osa opettajista keksii ja haluaa keksiä itse tarinan alkuja (ja loppuja), mutta lapset voivat jatkaa myös muuta kuin juuri heidän kirjoittamistehtäväänsä varten laadittuja tarinan alkuja. Hyvän sysäyksen kirjoittamiselle antavat esimerkiksi lasten kirjat sekä sadut (esimerkiksi http://iltasatu.org/ ja www.satupalvelu.fi). Lisäksi Tuula Kallioniemen ja Sinikka Raikusen teoksessa Lauseista tarinoiksi on useita valmiita tarinan alkuja. Tarinan kirjoittamista voi harjoitella myös ryhmissä siten, että kaikki ryhmäläiset keksivät "omalle tarinalleen" otsikon, oppilaat vaihtavat vihkoja, jolloin kaikki kirjoittavat tarinan alun jonkun toisen vihkoon, vihkoja vaihdetaan taas ja niin edelleen. Tässä tehtävässä lienee syytä asettaa aikaraja (vihkot vaihtuvat esimerkiksi kolmen tai neljän minuutin välein).        

Aihe voi tulla myös esimerkiksi ympäristöopissa käsitellyistä aiheista, kuten avaruudesta tai metsän eläimistä. Apukysymykset ja/tai kuvat helpottavat kirjoittamista.

Kirjoitettuja tarinoita voi elävöittää monin tavoin, kuten iMovie- ja Show me -sovelluksilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti