lauantai 31. maaliskuuta 2018
Syksyisiä kuvataidetöitä
Näin kevätauringon paistaessa on hyvä havahtua, ettei koko lukuvuonna ole tullut laitettua blogiin ainuttakaan kuvataidetyötä. Asia korjaantuu näin puoli vuotta jälkijunassa. Taiteilijoina ovat kakkosluokkalaiseni.
On syksy niin ihmeellinen.
Minä kaikkea ymmärrä en.
Miten vihreä maa,
värin uuden nyt saa,
linnut lentävät merien taa.
Kuka vaahterat kauniiksi saa,
värit muuttaa, ne nyt punertaa?
Kuka pensselillään
lehdet käy värjäämään?
Missä maalarin tuon kotimaa?
On syksy niin ihmeellinen.
Minä kaikkea ymmärrä en.
Miten muutoksen saa
koko kesäinen maa?
Värit hehkuvat nyt loistossaan.
Laulu: On syksy niin ihmeellinen
Sanat: Juhani Konola
Sävel: Jussi Rasinkangas
lauantai 17. maaliskuuta 2018
Kirjavinkkejä 3.-luokkalaisille
Ala-Harja, Riikka: Kahden maan Ebba
Bagge, Tapani: Urho ja kammottava lumimies
Bagge, Tapani: Urho ja kammottava lumimies
Bravo, Émile: Kultakutri ja seitsemän kääpiökarhua
Clary, Julian: Me Ponnekkaat
Clary, Julian: Me Ponnekkaat
Colfer, Eoin: Legenda Pottu-Mäkisestä
Dahl, Roald: Ilmarin ihmelääke
Dahl, Roald: Iso kiltti jätti
Doyle, Roddy: Rover pelastaa joulun
Doyle, Roddy: Rover pelastaa joulun
Enquist, Per Olov: Kolmen luolan vuori
Eri tekijöitä: 3 etsivää -sarja
Evinsalo, Kari: Etsivä Vertti -sarja
Gaiman, Neil: Onneksi oli maitoa
Hagmar, Pia: Klara-sarja
Hakalahti, Niina: Tuukka-Omar ja minilapset
Hakalahti, Niina: Tuukka-Omar ja superkielitaito
Hallberg, Lin: Eppu etsii kotia (tai jokin muu Eppu-sarjan kirja)
Hallberg, Lin: Kiva leiri, Sinttu (tai jokin muu Sinttu-sarjan kirja)
Havukainen, Aino & Toivonen, Sami: Tatu ja Patu -sarja*
Hole, Stian: Hermannin salaisuus
Hulkko, Johanna: Geoetsivät-sarja
Hurme, Vuokko: Kiepaus
Jacobsson, Anders & Olsson, Sören: Lasse-sarja
Jansson, Anna: Emil Wern tutkii -sarja
Kallioniemi, Tuula: Konsta-sarja*
Gaiman, Neil: Onneksi oli maitoa
Hagmar, Pia: Klara-sarja
Hakalahti, Niina: Tuukka-Omar ja minilapset
Hakalahti, Niina: Tuukka-Omar ja superkielitaito
Hallberg, Lin: Eppu etsii kotia (tai jokin muu Eppu-sarjan kirja)
Hallberg, Lin: Kiva leiri, Sinttu (tai jokin muu Sinttu-sarjan kirja)
Havukainen, Aino & Toivonen, Sami: Tatu ja Patu -sarja*
Hole, Stian: Hermannin salaisuus
Hulkko, Johanna: Geoetsivät-sarja
Hurme, Vuokko: Kiepaus
Jacobsson, Anders & Olsson, Sören: Lasse-sarja
Jansson, Anna: Emil Wern tutkii -sarja
Kallioniemi, Tuula: Konsta-sarja*
Kallioniemi, Tuula: Reuhurinteen ala-aste -sarja
Kanto, Anneli: Kulkurikaksikko
Kanto, Anneli: Kulkurikaksikko
Keränen, Mika: Hopeinen aarrearkku
Kiehelä, Silja: Sofia ja karhunkynsi
Kinney, Jeff: Neropatin päiväkirja -sarja*
Kolu, Siri: Me Rosvolat -sarja
Kinney, Jeff: Neropatin päiväkirja -sarja*
Kolu, Siri: Me Rosvolat -sarja
Kuitunen, Marja-Liisa: Yökoulu
Kuivaniemi, Mirja & Salminen, Hellevi: Pojat ja pankkiryöstäjä
Kummu, Essi: Puhelias Elias, harjoituspusuja
Kuronen, Kirsti: Vili Voipio -sarja
Kummu, Essi: Puhelias Elias, harjoituspusuja
Kuronen, Kirsti: Vili Voipio -sarja
Laajarinne, Jukka: Onnenpossu
Lagercrantz, Rose: Dunne-sarja
Lagercrantz, Rose: Pitkä, pitkä matka
Lipasti, Roope: Terveisin Robinson Saarinen
Liukas, Linda: Hello Ruby
Lagercrantz, Rose: Dunne-sarja
Lagercrantz, Rose: Pitkä, pitkä matka
Lipasti, Roope: Terveisin Robinson Saarinen
Liukas, Linda: Hello Ruby
Lukkarila, Päivi: Venlan alkeiskurssi
Marttinen, Tittamari: 12 päivää maailmalla
Mazetti, Katarina: Varjoja ja vakoojia
McCall Smith, Alexander: Akimbo ja käärmeet
Mäkipää, Jari: Masi Tulppa: Pääsy kielletty!
Niemelä, Reetta: Nähdään majalla, kasviagentit
Niemelä, Reetta & Rönkä, Mia: Nähdään majalla, lintuagentit
Niemelä, Reetta; Pelliccioni, Sanna & Rönkä, Mia: Nähdään majalla, pörriäisagentit
Nesbo, Jo: Tohtori Proktorin aika-amme
Marttinen, Tittamari: 12 päivää maailmalla
Mazetti, Katarina: Varjoja ja vakoojia
McCall Smith, Alexander: Akimbo ja käärmeet
Mäkipää, Jari: Masi Tulppa: Pääsy kielletty!
Niemelä, Reetta: Nähdään majalla, kasviagentit
Niemelä, Reetta & Rönkä, Mia: Nähdään majalla, lintuagentit
Niemelä, Reetta; Pelliccioni, Sanna & Rönkä, Mia: Nähdään majalla, pörriäisagentit
Nesbo, Jo: Tohtori Proktorin aika-amme
Nesbo, Jo: Tohtori Proktorin pierupulveri
Nopola, Sinikka & Nopola, Tiina: Risto Räppääjä -sarja
Nopola, Sinikka & Nopola, Tiina: Heinähattu ja Vilttitossu -sarja
Noronen, Paula: Supermarsu-sarja
Ojala, Anu: Aino-sarja
Noronen, Paula: Supermarsu-sarja
Ojala, Anu: Aino-sarja
Palviainen, Jukka-Pekka: Rokkirehtori ja Rämäpäät
Parkkinen, Leena: Miss Milky Ray
Parkkinen, Leena: Pikkuveli ja mainio harharetki
Parvela, Timo: Ella ja Yön ritarit (tai jokin muu Ella-sarjan kirja)
Parvela, Timo: Pate-sarja*
Parkkinen, Leena: Miss Milky Ray
Parkkinen, Leena: Pikkuveli ja mainio harharetki
Parvela, Timo: Ella ja Yön ritarit (tai jokin muu Ella-sarjan kirja)
Parvela, Timo: Pate-sarja*
Parvela, Timo: Pikkuveljet ja taika-avain
Parvela, Timo: Taro-sarja*
Parvela, Timo: Taro-sarja*
Puskala, Sirpa: Koiranpentuja ja kummituksia
Pörsti, Miikka: Kaikkien juhla
Pörsti, Miikka: Kaikkien juhla
Saarikoski, Saska: Meidän isä on hammaspeikko
Saarinen, Teemu: Maailman huonoin jalkapalloilija
Saarinen, Teemu: Mummoni on pankkirosvo
Salmi, Veera: Mauri ja mini-isoveli
Saarinen, Teemu: Mummoni on pankkirosvo
Salmi, Veera: Mauri ja mini-isoveli
Salmi, Veera: Mauri ja vähä-älypuhelin
Sevón, Aura: Aika metka retki
Simon, Francesca: Häijy-Henri -sarja
Sevón, Aura: Aika metka retki
Simon, Francesca: Häijy-Henri -sarja
Stanton, Andy: Olet ilkimys, herra Gummi!
Tapola, Katri: Väinämö sisäkentillä
Uutela, Venla-Maria: Keppari
Veirto, Kalle: Sählymestarit: Jyrsijöiden haaste
Uutela, Venla-Maria: Keppari
Veirto, Kalle: Sählymestarit: Jyrsijöiden haaste
Walldén, Netta: Ruben-sarja
Walliams, David: Gangsterimummi
Walliams, David: Herra Lemu
Walliams, David: Gangsterimummi
Walliams, David: Herra Lemu
Widmark, Martin: Hirviöakatemia
Widmark, Martin: Lasse-Maijan etsivätoimisto -sarja
Widmark, Martin: Lasse-Maijan etsivätoimisto -sarja
Wilson, Jacqueline: Yökylässä
Wolfe, Sean Fay: Elementia kronikat -sarja
Tähdellä (*) merkityt kirjat/kirjasarjat soveltunevat etenkin sellaisille oppilaille, jotka eivät ole vielä innostuneet lukemisesta.
Wolfe, Sean Fay: Elementia kronikat -sarja
Tähdellä (*) merkityt kirjat/kirjasarjat soveltunevat etenkin sellaisille oppilaille, jotka eivät ole vielä innostuneet lukemisesta.
sunnuntai 11. maaliskuuta 2018
Yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 0-100
1. Täysien kymmenien yhteen- ja vähennyslasku analogian avulla
4+2=6
40+20=60
6-4=2
60-40=20
Paikkapohja ja välineet (esimerkiksi kymmenen tikun tikkuniput ja irtotikut, värisauvat, rahat) auttavat analogian havaitsemisessa.
Papuleikki vahvistaa yhteenlaskun vaihdannaisuuden ja yhteen- ja vähennyslaskun käänteisyyden ymmärtämistä.
2. Täydentäminen lähimpään tasakymmeneen ja sataan
4+__=10
40+____=100
10-4=__
100-40=____
Luvun 10 hajotelmat ja luvun täydentäminen kymmeneen on syytä palauttaa mieleen. Myös kymppinaapurin käsite kannattaa kerrata.
Täydennettäessä lähimpään tasakymmeneen ja sataan helmitaulu (tai munakennot) toimii hyvänä havainnollistamisvälineenä.
Sataan täydentäminen tapahtuu kahdessa vaiheessa helmitaulun avulla.
Aloitetaan esimerkiksi luvusta 46.
Kuinka paljon puuttuu, että seuraava kymmen tulee täyteen? (4)
Kuinka monta täyttä kymmentä täytyy vielä lisätä, jotta päästään sataan? (50)
Kirjoitetaan sama muutosnuolien avulla ja laskuna.
46+4+50=100
Sataan täydentämistä harjoitellaan vielä tekemällä ostoksia esimerkiksi kello- ja kultakaupassa. Maksu tapahtuu tasakympeillä tai sadalla eurolla. Myyjä antaa vaihtorahat täydentämällä summan ensin seuraavaan tasakymmeneen (eli suurempaan kymppinaapuriin) ja sitten vielä sataan.
3. Kymmenien ja ykkösten yhteen- ja vähennyslaskuja
40+3=43
3+40=43
43-3=40
43-40=3
Pohjustetaan yhteen- ja vähennyslaskuja rakentamalla lukuja värisauvoilla tai kymmenjärjestelmävälineillä paikkapohjalle. Tehdään tämä myös matematiikan kielellä vihkoon, esimerkiksi 40+3=43.
Leikitään papuleikkiä niin, että toiseen käteen otetaan kaikki täydet kymmenet ja toiseen kaikki ykköset.
Yhteen- ja vähennyslaskuja voi harjoitella myös rahoilla niin, että käytössä ovat kymmenen euron setelit ja yhden euron kolikot. Esimerkiksi alla olevista rahamääristä voi tehdä useita laskuja:
20 e 20 e 5 e (20+20+5, 40+5, 45-20, 45-5, 45-40 jne.)
50 e 10 e 2 e 2 e
100 e
50 e 20 e 5 e 2 e 1 e 1 e
Lasketaan, kuinka vanhoja oppilaat ja heidän nuoremmat sisaruksensa ovat 50 vuoden kuluttua, esimerkiksi 8+50=58, 5+50=55, 2+50=52.
*Harjoitellaan kymmenen hyppyjä esimerkiksi värisauvojen ja paikkapohjan avulla. Ykkösiä on koko ajan sama määrä, vain kymmenet lisääntyvät (tai vähenevät). Esimerkiksi 6, 16, 26, 36, 46, 56, 66, ... Kymmenen hyppyjä eteen- ja taaksepäin voi tarkastella myös sataruudukon avulla tai kopittelemalla niin, että palloa heitettäessä sanotaan aina kymmentä suurempi luku. Tällöin aloitetaan jostakin yksinumeroisesta luvusta.
4. Täysien kymmenien lisääminen kaksinumeroiseen lukuun ja vastaavat vähennyslaskut
44+20=64
44-20=24
Harjoitellaan täysien kymmenien lisäämistä kaksinumeroiseen lukuun opetusrahojen (ja/tai värisauvojen) ja paikkapohjan avulla. Lisätään aina kymmenen euroa ja sanotaan rahamäärät lukujonona, esimerkiksi 2, 12, 22, 32, 42, 52, 62, ...
Kirjoitetaan täysien kymmenien lisääminen kaksinumeroiseen lukuun nuolikuviona ja laskuna vihkoon, esimerkiksi 28+10=38, 28+20=48, 28+30=58, 28+40=68.
Vähennyslaskun kanssa edetään samalla tavalla.
5. Yksinumeroisen luvun lisääminen kaksinumeroiseen lukuun analogian avulla, vastaavat vähennyslaskut myös
5+3=8
15+3=18
25+3=28
35+3=38
8-3=5
18-3=15
28-3=25
38-3=35
Havainnollistetaan analogiaa tarvittaessa kymmenjärjestelmävälineillä ja/tai toimitaan sataruudukossa tai värisauvojen tai mittanauhan kanssa. Lisäksi suullisesti tehtävät laskutoimitukset auttavat analogisen ajatusmallin keksimisessä.
Aloitetaan työskentely paikkapohjan ja halutun kymmenjärjestelmävälineen kanssa helpolla yhteenlaskulla, esimerkiksi 3+4=7. Lisätään kymmeniin eri määrä, esimerkiksi 13+4=17, 23+4=27, 33+4=37, 43+4=47, 53+4=57, 63+4=67, ...
6. Kymmenylitysyhteenlasku, kaksinumeroiseen lukuun lisätään yksinumeroinen luku
48+6=54
Täydennetään kaksinumeroinen luku seuraavaan täyteen kymmeneen. Samalla yksinumeroiselle luvulle mietitään sopiva hajotelmamuoto (1). Pohditaan, paljonko kaksinumeroiseen lukuun täytyy vielä lisätä (2).
48+6
=48+2+4 (1)
=50+4 (2)
=54
Havainnollistamisvälineinä voidaan käyttää kananmunakennoja (vertaa kanalaleikki ensimmäisellä luokalla), tikkunippuja ja irtotikkuja ja/tai värisauvoja (oranssit kymppisauvat ja valkoiset kuutiot). Toiminta selitetään myös sanallisesti. Lisäksi helmitaulu toimii hyvänä havainnollistamisvälineenä.
Paperilla laskettaessa voidaan yksinumeroisen luvun yläpuolelle merkitä miniluvuilla sen sopiva hajotelmamuoto.
48+6=48+2+4=50+4=54
Nuolikuvio on käyttökelpoinen visuaalinen muistituki päässälaskemiseen.
7. Kymmenylitys, kaksinumeroisesta luvusta vähennetään yksinumeroinen luku
46-8=38
Ensin vähennetään niin paljon, että päästään täyteen kymmeneen, sitten loput.
46-8
=46-6-2
=40-2
=38
8. Kaksinumeroisten lukujen yhteenlasku, ei kymmenylitystä
42+26=68
Harjoitellaan yhteenlaskua esimerkiksi tikkunippujen ja irtotikkujen, oranssien värisauvojen ja valkoisten kuutioiden tai kymmenen euron seteleiden ja euron kolikoiden avulla.
Laskua 42+26 havainnollistettaessa välineillä otetaan ensin neljä tikkunippua ja kaksi irtotikkua. Tämän jälkeen lisätään ensin kaksi tikkunippua, sitten vielä kuusi tikkua.
Ratkaisuja laskuihin etsitään myös nuolikaavioiden avulla.
9. Kaksinumeroisten lukujen vähennyslasku, ei kymmenylitystä
68-26=42
Harjoitellaan vähennyslaskua strukturoiduilla kymmenjärjestelmävälineillä. Havainnollistetaan laskemista esimerkiksi tikkunipuilla ja irtotikuilla: muodostetaan luku 68 (kuusi tikkunippua ja kahdeksan irtotikkua), otetaan pois ensin kaksikymmentä (kaksi tikkunippua) ja sitten vielä kuusi (kuusi irtotikkua). Tehdään sama nuolikaavion avulla.
10. Kaksinumeroisten lukujen yhteenlasku, kymmenylitys
25+38=63
Käytetään laskemisen apuna esimerkiksi kananmunakennoja, tikkunippuja ja tikkuja ja/tai rahoja. Harjoitellaan myöhemmin myös nuolikaavion avulla laskemista.
25+38
=25+30+8 (lisätään ensin täydet kymmenet)
=55+8
=55+5+3 (lisätään seuraavaan täyteen kymmeneen)
=60+3
=63
Kymmenylityksen automatisoiduttua selvitään vähemmillä välivaiheilla (kymmenylitys tapahtuu mielessä):
25+38
=25+30+8
=55+8
=63
11. Kaksinumeroisten lukujen vähennyslasku, kymmenylitys
63-38=25
Esimerkiksi kananmunakennot toimivat hyvinä konkretisointivälineinä. Myöhemmin harjoitellaan tekemään laskuista myös nuolikaaviot.
63-38
=63-30-8 (vähennetään ensin täydet kymmenet)
=33-8
=33-3-5 (vähennetään seuraavaan (pienempään) tasakymmeneen)
=30-5
=25
tai lyhyemmin
63-38
=63-30-8
=33-8
=25
tiistai 27. helmikuuta 2018
Luistellaan, luistellaan!
Afrikan tähti. Jäällä on paljon kartioita. Muutama oppilas käy piilottamassa "jalokivet" (2-3 kpl) kartioiden alle. Kaikki etsivät jalokiviä kartioita käännellen. Löytäminen yritetään tehdä kaverin huomaamatta kuljettamalla kivi opettajalle mahdollisimman eleettömästi. Opettaja viheltää, kun kaikki kivet on löydetty. Löytäjät saavat toimia jalokivien piilottajina seuraavaksi.
Taksileikki. Taksitolpat/pysäkit merkitään kartioilla. Osa oppilaista odottaa pysäkeillä taksia. "Taksit" kuljettavat kyytiläisiä pysäkiltä toiselle mailojen avulla. Tarvittaessa opettaja kuljettaa "tilataksia" kahdella mailalla.
Taksileikki. Taksitolpat/pysäkit merkitään kartioilla. Osa oppilaista odottaa pysäkeillä taksia. "Taksit" kuljettavat kyytiläisiä pysäkiltä toiselle mailojen avulla. Tarvittaessa opettaja kuljettaa "tilataksia" kahdella mailalla.
Hinausauto. Yksi on muita kiinni ottava lumimyrsky. Kiinni saatu "auto" jää jumiin (levittää kädet) ja odottaa hinausautoa, joka vie autoja korjaamolle. Hinaajilla (suunnilleen kolmella oppilaalla) on jääkiekkomaila tai vastaava, johon tarttumalla kiinni saatu auto viedään korjattavaksi. Korjaamon paikka merkitään kartioilla. Korjaamolla voi olla aina vain kaksi autoa kerrallaan: ensin tullut auto vapautuu, kun kolmas auto tuodaan.
Ketut ja kanat. Kettuja on neljä. Kettujen pesät ovat jään/kaukalon nurkissa. Ketut yrittävät ottaa kiinni keskialueella vapaasti liikkuvia kanoja. Ketut vievät kiinni saamansa kanat omaan pesäänsä käsi kädessä luistellen. Lopuksi lasketaan saadut kanat.
Kiinan keisarin aarre. Useampi joukkue lähtee merkityiltä paikoilta, enintään kaksi joukkueestaan saa liikkua kerrallaan. Aarteen hakijoiden tulee päästä luolaan, jota vartioi 3-4 lohikäärmettä. Aarteen etsijän tulee palata oman joukkueensa jonon viimeiseksi, jos lohikäärme saa kosketettua häntä. Tällöin seuraava jonossa saa lähteä yrittämään. Läpäistyään luolan etsijän on palattava aarteen kanssa vielä takaisin samaa reittiä jäämättä kiinni. Mikäli etsijä jää paluumatkalla kiinni, täytyy aarre palauttaa arkkuun. Lopuksi lasketaan, mikä joukkue sai eniten aarteita. (Katso myös YouTube -> Sporttipankki -> Lohikäärmeen pesänryöstö)
Pohjoistuuli-etelätuuli. Kaksi oppilasta on pohjoistuulina (merkkinä esimerkiksi siniset hernepussit) jäädyttämässä muita kosketuksellaan. Toiset kaksi oppilasta on etelätuulina (merkkinä esimerkiksi punaiset hernepussit) sulattamassa pohjoistuulen jäädyttämiä leikkijöitä, jotka jäätyessään pysähtyvät ja pitävät käsiään ylhäällä (esittäen jääpuikkoa).
Pakkanen ja lounatuuli (vertaa yllä olevaan). Pakkanen jäädyttää leikkijän kosketuksellaan, lounatuuli pelastaa jäätyneen luistelemalla tämän ympäri. Leikkijä jää seisomaan kädet sivuille ojennettuina, kun pakkanen on koskettanut häntä.
Ketut ja kanat. Kettuja on neljä. Kettujen pesät ovat jään/kaukalon nurkissa. Ketut yrittävät ottaa kiinni keskialueella vapaasti liikkuvia kanoja. Ketut vievät kiinni saamansa kanat omaan pesäänsä käsi kädessä luistellen. Lopuksi lasketaan saadut kanat.
Kiinan keisarin aarre. Useampi joukkue lähtee merkityiltä paikoilta, enintään kaksi joukkueestaan saa liikkua kerrallaan. Aarteen hakijoiden tulee päästä luolaan, jota vartioi 3-4 lohikäärmettä. Aarteen etsijän tulee palata oman joukkueensa jonon viimeiseksi, jos lohikäärme saa kosketettua häntä. Tällöin seuraava jonossa saa lähteä yrittämään. Läpäistyään luolan etsijän on palattava aarteen kanssa vielä takaisin samaa reittiä jäämättä kiinni. Mikäli etsijä jää paluumatkalla kiinni, täytyy aarre palauttaa arkkuun. Lopuksi lasketaan, mikä joukkue sai eniten aarteita. (Katso myös YouTube -> Sporttipankki -> Lohikäärmeen pesänryöstö)
Pohjoistuuli-etelätuuli. Kaksi oppilasta on pohjoistuulina (merkkinä esimerkiksi siniset hernepussit) jäädyttämässä muita kosketuksellaan. Toiset kaksi oppilasta on etelätuulina (merkkinä esimerkiksi punaiset hernepussit) sulattamassa pohjoistuulen jäädyttämiä leikkijöitä, jotka jäätyessään pysähtyvät ja pitävät käsiään ylhäällä (esittäen jääpuikkoa).
Pakkanen ja lounatuuli (vertaa yllä olevaan). Pakkanen jäädyttää leikkijän kosketuksellaan, lounatuuli pelastaa jäätyneen luistelemalla tämän ympäri. Leikkijä jää seisomaan kädet sivuille ojennettuina, kun pakkanen on koskettanut häntä.
Rosvo ja poliisi. Puolet on rosvoja, puolet poliiseja. Kentän molemmissa päissä on vankila. Poliisit ottavat rosvoja kiinni ja vievät kiinni jääneet vankilaan. Rosvo pelastuu, kun vapaana oleva rosvo koskettaa häntä käteen. Vuorot vaihtuvat, kun kaikki on saatu kiinni.
Hännänryöstö. Leikkijöillä on esimerkiksi puoluenauhat, jotka roikkuvat taskusta/housuista. Hännänryöstöä voi leikkiä joukkueittain tai niin, että kaikki jahtaavat kaikkien häntiä.
Viimeinen pari uunista ulos.
Kivi, metsä, jättimetsä. Lapset luistelevat vapaasti eri tavoin, kunnes opettaja viheltää pilliin ja huutaa "Kivi!" (mahdollisimman nopeasti kyykkyyn), "Metsä!" (kolme oppilasta yhteen piiriksi pyörimään) tai "Jättimetsä!" (koko porukka mahdollisimman nopeasti piiriin, kädet kiinni ja piiri pyörimään).
Liikennepoliisi. Yksi oppilas pääsee liikennepoliisiksi, muut oppilaat menevät viivalle seisomaan. Poliisi kertoo, miten kaikkien tulisi liikkua eteenpäin (liukuen, spurtaten, makkaroita tehden, takaperin tai käsi kädessä luistellen, hyppien jne.) Käsky vaihtuu poliisin huutaessa STOP. Poliiseja vaihdetaan usein.
Liikennevaloluistelu. Opettajan näyttäessä vihreää väriä lapset luistelevat, keltaisella liu'utaan ja punaisella jarrutetaan.
Ampumaluistelu. Tavoitteena on saada kymmenen pistettä. Yhden pisteen saa, kun kiertää sovitun kartioilla merkityn reitin. Reitin kiertämisen jälkeen koittaa ampuminen: ampumapisteellä on esimerkiksi pallonheittoa tai rinkulan liu'uttamista sovittuun maaliin. Ja ei muuta kuin uudelle lenkille!
Kivi, metsä, jättimetsä. Lapset luistelevat vapaasti eri tavoin, kunnes opettaja viheltää pilliin ja huutaa "Kivi!" (mahdollisimman nopeasti kyykkyyn), "Metsä!" (kolme oppilasta yhteen piiriksi pyörimään) tai "Jättimetsä!" (koko porukka mahdollisimman nopeasti piiriin, kädet kiinni ja piiri pyörimään).
Liikennepoliisi. Yksi oppilas pääsee liikennepoliisiksi, muut oppilaat menevät viivalle seisomaan. Poliisi kertoo, miten kaikkien tulisi liikkua eteenpäin (liukuen, spurtaten, makkaroita tehden, takaperin tai käsi kädessä luistellen, hyppien jne.) Käsky vaihtuu poliisin huutaessa STOP. Poliiseja vaihdetaan usein.
Liikennevaloluistelu. Opettajan näyttäessä vihreää väriä lapset luistelevat, keltaisella liu'utaan ja punaisella jarrutetaan.
Ampumaluistelu. Tavoitteena on saada kymmenen pistettä. Yhden pisteen saa, kun kiertää sovitun kartioilla merkityn reitin. Reitin kiertämisen jälkeen koittaa ampuminen: ampumapisteellä on esimerkiksi pallonheittoa tai rinkulan liu'uttamista sovittuun maaliin. Ja ei muuta kuin uudelle lenkille!
Formula. Kentälle tehdään ympyrä/soikio. Kaksi kilpailijaa on ympyrän/soikion ulkopuolella vastakkaisilla kohdilla. Luistelijat lähtevät vihellyksestä kiertämään ympyrää/soikiota samaan suuntaan (joko myötä- tai vastapäivään). Voittaja on se, joka tavoittaa ensimmäisenä toisen kilpailijan.
Nassikkapainityyliset kisailut.
Rata + vähän muutakin. Rataan tehdään ringettemailoista kapeita kujia, joita liu'utaan kahdella tai vain yhdellä luistimella. Mailoja laitetaan peräkkäin noin 50 cm välein yli askeltamista ja yli hyppäämistä varten. Isojen kartioiden päälle asetellaan ringettemaila, otetaan vauhtia ja liu'utaan mahallaan portista läpi. Pidetään liukumiskisoja viidellä/kolmella/yhdellä potkulla jne.
Esterata. Kartiot ohjaavat pujottelemaan, matalat aidat/esteet yli menemiseen, korkeat aidat/esteet ali menemiseen jne.
Pariluistelua. Kaikki luistelevat parin kanssa, vain yksi jää ilman paria. Yksin luisteleva menee jonkun käsikynkkään, jolloin toisen tästä parista on päästettävä irti ja etsittävä itselleen uusi pari. Leikki sopii hyvin vielä haparoiville luistelijoille, koska parin kanssa luistelemisesta saa varmuutta ja tukea.
Kuin eläimet. Luistellaan esittäen samalla jotain eläintä.
maanantai 26. helmikuuta 2018
Runebergin päivä 5.2. ja saamelaisten kansallispäivä 6.2.
Olen kerännyt alle Facebookin Al-ku-o-pet-ta-jis-ta saamiani vinkkejä Runebergin päivään ja saamelaisten kansallispäivään liittyen.
Runebergin päivä:
http://www.soivasiili.fi/mp3/kokonaiset/01_Ruuneperi.mp3 (Ruuneperi-laulu)
J. Heikkinen & H. Pajuniemi: Soivan Siilin Äänenavausvihko. Opas varhaiskasvatuksen musiikkipedagogiikkaan. (löytyy googlettamalla)
https://areena.yle.fi/1-3295704 (Runebergin elämä kahdessa minuutissa)
Runebergin torttujen leipominen.
Draaman tekeminen Runebergin elämästä.
Maamme-runoon tutustuminen.
Runojen kirjoittaminen.
Runebergin torttujen tekeminen virkkaamalla (sormilla tai koukulla).
Saamelaisten kansallispäivä:
Unna Junná (Yle Areenassa)
Lukujen 1-10 opetteleminen.
Fraasin "Mikset itsekin kasvattaisi viiksiä?" opetteleminen pohjoissaameksi.
http://maailmankoulu.fi/saamelaisten-kansallispaiva/
https://www.oktavuohta.com/kuoti
http://www.kuati.fi/fi/askartelu-ja-pelit/vaeritys--ja-ompelukuvat.php
Lisäksi on hyvä muistaa Helsingin Sanomien Lasten uutiset.
www.hs.fi/lastenuutiset/
www.ruutu.fi/ohjelmat/hs-lasten-uutiset
Lisäksi on hyvä muistaa Helsingin Sanomien Lasten uutiset.
www.hs.fi/lastenuutiset/
www.ruutu.fi/ohjelmat/hs-lasten-uutiset
sunnuntai 4. helmikuuta 2018
Liikuntaleikkejä demoineen
1. Hevostallin siivous
https://www.youtube.com/watch?v=xEzeVG4Xm7U
2. Lohikäärmeen pesänryöstö
https://www.youtube.com/watch?v=MxefaQAQl0M
3. Muistipeli
https://www.youtube.com/watch?v=Yk_gQ_vnIEg
4. Kiveltä kivelle
https://www.youtube.com/watch?v=FljUHLD2Tec
5. Kala kuivalla maalla
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2061055237457262&id=2012019682360818
6. Rubikin kuutio
despelles.nl/2018/01/04/rubiks-kubus-in-de-gymles/
7. Mastermind
www.youtube.com/watch?v=H1dySwQbskY
8. Kivi, paperi, sakset
https://www.youtube.com/watch?v=axw-ndrIgTw
9. Alkulämmittelyviestejä
https://www.youtube.com/watch?v=xEzeVG4Xm7U
2. Lohikäärmeen pesänryöstö
https://www.youtube.com/watch?v=MxefaQAQl0M
3. Muistipeli
https://www.youtube.com/watch?v=Yk_gQ_vnIEg
4. Kiveltä kivelle
https://www.youtube.com/watch?v=FljUHLD2Tec
5. Kala kuivalla maalla
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2061055237457262&id=2012019682360818
6. Rubikin kuutio
despelles.nl/2018/01/04/rubiks-kubus-in-de-gymles/
7. Mastermind
www.youtube.com/watch?v=H1dySwQbskY
8. Kivi, paperi, sakset
https://www.youtube.com/watch?v=axw-ndrIgTw
9. Alkulämmittelyviestejä
www.youtube.com/watch?v=H4H039-TPlU&index=23&list=PL83CI3xoPox2z-fjt0I5uEN5L6YwtpjfZ
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)