sunnuntai 11. maaliskuuta 2018

Yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 0-100

1. Täysien kymmenien yhteen- ja vähennyslasku analogian avulla

4+2=6
40+20=60
6-4=2
60-40=20

Paikkapohja ja välineet (esimerkiksi kymmenen tikun tikkuniput ja irtotikut, värisauvat, rahat) auttavat analogian havaitsemisessa.

Papuleikki vahvistaa yhteenlaskun vaihdannaisuuden ja yhteen- ja vähennyslaskun käänteisyyden ymmärtämistä.

2. Täydentäminen lähimpään tasakymmeneen ja sataan

4+__=10
40+____=100
10-4=__
100-40=____

Luvun 10 hajotelmat ja luvun täydentäminen kymmeneen on syytä palauttaa mieleen. Myös kymppinaapurin käsite kannattaa kerrata. 

Täydennettäessä lähimpään tasakymmeneen ja sataan helmitaulu (tai munakennot) toimii hyvänä havainnollistamisvälineenä.

Sataan täydentäminen tapahtuu kahdessa vaiheessa helmitaulun avulla.
Aloitetaan esimerkiksi luvusta 46.
Kuinka paljon puuttuu, että seuraava kymmen tulee täyteen? (4)
Kuinka monta täyttä kymmentä täytyy vielä lisätä, jotta päästään sataan? (50) 
Kirjoitetaan sama muutosnuolien avulla ja laskuna.

46+4+50=100

Sataan täydentämistä harjoitellaan vielä tekemällä ostoksia esimerkiksi kello- ja kultakaupassa. Maksu tapahtuu tasakympeillä tai sadalla eurolla. Myyjä antaa vaihtorahat täydentämällä summan ensin seuraavaan tasakymmeneen (eli suurempaan kymppinaapuriin) ja sitten vielä sataan. 

3. Kymmenien ja ykkösten yhteen- ja vähennyslaskuja

40+3=43
3+40=43
43-3=40
43-40=3

Pohjustetaan yhteen- ja vähennyslaskuja rakentamalla lukuja värisauvoilla tai kymmenjärjestelmävälineillä paikkapohjalle. Tehdään tämä myös matematiikan kielellä vihkoon, esimerkiksi 40+3=43.

Leikitään papuleikkiä niin, että toiseen käteen otetaan kaikki täydet kymmenet ja toiseen kaikki ykköset.

Yhteen- ja vähennyslaskuja voi harjoitella myös rahoilla niin, että käytössä ovat kymmenen euron setelit ja yhden euron kolikot. Esimerkiksi alla olevista rahamääristä voi tehdä useita laskuja:

20 e     20 e     5 e     (20+20+5, 40+5, 45-20, 45-5, 45-40 jne.)
50 e     10 e     2 e     2 e
100 e
50 e     20 e     5 e     2 e     1 e     1 e

Lasketaan, kuinka vanhoja oppilaat ja heidän nuoremmat sisaruksensa ovat 50 vuoden kuluttua, esimerkiksi 8+50=58, 5+50=55, 2+50=52. 

*Harjoitellaan kymmenen hyppyjä esimerkiksi värisauvojen ja paikkapohjan avulla. Ykkösiä on koko ajan sama määrä, vain kymmenet lisääntyvät (tai vähenevät). Esimerkiksi 6, 16, 26, 36, 46, 56, 66, ... Kymmenen hyppyjä eteen- ja taaksepäin voi tarkastella myös sataruudukon avulla tai kopittelemalla niin, että palloa heitettäessä sanotaan aina kymmentä suurempi luku. Tällöin aloitetaan jostakin yksinumeroisesta luvusta.

4. Täysien kymmenien lisääminen kaksinumeroiseen lukuun ja vastaavat vähennyslaskut

44+20=64
44-20=24

Harjoitellaan täysien kymmenien lisäämistä kaksinumeroiseen lukuun opetusrahojen (ja/tai värisauvojen) ja paikkapohjan avulla. Lisätään aina kymmenen euroa ja sanotaan rahamäärät lukujonona, esimerkiksi 2, 12, 22, 32, 42, 52, 62, ...

Kirjoitetaan täysien kymmenien lisääminen kaksinumeroiseen lukuun nuolikuviona ja laskuna vihkoon, esimerkiksi 28+10=38, 28+20=48, 28+30=58, 28+40=68.

Vähennyslaskun kanssa edetään samalla tavalla. 

5. Yksinumeroisen luvun lisääminen kaksinumeroiseen lukuun analogian avulla, vastaavat vähennyslaskut myös

5+3=8
15+3=18
25+3=28
35+3=38

8-3=5
18-3=15
28-3=25
38-3=35

Havainnollistetaan analogiaa tarvittaessa kymmenjärjestelmävälineillä ja/tai toimitaan sataruudukossa tai värisauvojen tai mittanauhan kanssa. Lisäksi suullisesti tehtävät laskutoimitukset auttavat analogisen ajatusmallin keksimisessä.

Aloitetaan työskentely paikkapohjan ja halutun kymmenjärjestelmävälineen kanssa helpolla yhteenlaskulla, esimerkiksi 3+4=7. Lisätään kymmeniin eri määrä, esimerkiksi 13+4=17, 23+4=27, 33+4=37, 43+4=47, 53+4=57, 63+4=67, ...

6. Kymmenylitysyhteenlasku, kaksinumeroiseen lukuun lisätään yksinumeroinen luku

48+6=54 

Täydennetään kaksinumeroinen luku seuraavaan täyteen kymmeneen. Samalla yksinumeroiselle luvulle mietitään sopiva hajotelmamuoto (1). Pohditaan, paljonko kaksinumeroiseen lukuun täytyy vielä lisätä (2).

48+6
=48+2+4 (1)
=50+4 (2)
=54

Havainnollistamisvälineinä voidaan käyttää kananmunakennoja (vertaa kanalaleikki ensimmäisellä luokalla), tikkunippuja ja irtotikkuja ja/tai värisauvoja (oranssit kymppisauvat ja valkoiset kuutiot). Toiminta selitetään myös sanallisesti. Lisäksi helmitaulu toimii hyvänä havainnollistamisvälineenä.

Paperilla laskettaessa voidaan yksinumeroisen luvun yläpuolelle merkitä miniluvuilla sen sopiva hajotelmamuoto.

48+6=48+2+4=50+4=54 

Nuolikuvio on käyttökelpoinen visuaalinen muistituki päässälaskemiseen.

7. Kymmenylitys, kaksinumeroisesta luvusta vähennetään yksinumeroinen luku

46-8=38

Ensin vähennetään niin paljon, että päästään täyteen kymmeneen, sitten loput.

46-8
=46-6-2
=40-2
=38

8. Kaksinumeroisten lukujen yhteenlasku, ei kymmenylitystä

42+26=68
 
Harjoitellaan yhteenlaskua esimerkiksi tikkunippujen ja irtotikkujen, oranssien värisauvojen ja valkoisten kuutioiden tai kymmenen euron seteleiden ja euron kolikoiden avulla.

Laskua 42+26 havainnollistettaessa välineillä otetaan ensin neljä tikkunippua ja kaksi irtotikkua. Tämän jälkeen lisätään ensin kaksi tikkunippua, sitten vielä kuusi tikkua.

Ratkaisuja laskuihin etsitään myös nuolikaavioiden avulla.

9. Kaksinumeroisten lukujen vähennyslasku, ei kymmenylitystä

68-26=42

Harjoitellaan vähennyslaskua strukturoiduilla kymmenjärjestelmävälineillä. Havainnollistetaan laskemista esimerkiksi tikkunipuilla ja irtotikuilla: muodostetaan luku 68 (kuusi tikkunippua ja kahdeksan irtotikkua), otetaan pois ensin kaksikymmentä (kaksi tikkunippua) ja sitten vielä kuusi (kuusi irtotikkua). Tehdään sama nuolikaavion avulla.

10. Kaksinumeroisten lukujen yhteenlasku, kymmenylitys

25+38=63

Käytetään laskemisen apuna esimerkiksi kananmunakennoja, tikkunippuja ja tikkuja ja/tai rahoja. Harjoitellaan myöhemmin myös nuolikaavion avulla laskemista.

25+38
=25+30+8 (lisätään ensin täydet kymmenet)
=55+8
=55+5+3 (lisätään seuraavaan täyteen kymmeneen)
=60+3
=63

Kymmenylityksen automatisoiduttua selvitään vähemmillä välivaiheilla (kymmenylitys tapahtuu mielessä):

25+38
=25+30+8
=55+8
=63

11. Kaksinumeroisten lukujen vähennyslasku, kymmenylitys

63-38=25

Esimerkiksi kananmunakennot toimivat hyvinä konkretisointivälineinä. Myöhemmin harjoitellaan tekemään laskuista myös nuolikaaviot.

63-38
=63-30-8 (vähennetään ensin täydet kymmenet)
=33-8
=33-3-5 (vähennetään seuraavaan (pienempään) tasakymmeneen)
=30-5
=25

tai lyhyemmin

63-38
=63-30-8
=33-8
=25

tiistai 27. helmikuuta 2018

Luistellaan, luistellaan!

Afrikan tähti. Jäällä on paljon kartioita. Muutama oppilas käy piilottamassa "jalokivet" (2-3 kpl) kartioiden alle. Kaikki etsivät jalokiviä kartioita käännellen. Löytäminen yritetään tehdä kaverin huomaamatta kuljettamalla kivi opettajalle mahdollisimman eleettömästi. Opettaja viheltää, kun kaikki kivet on löydetty. Löytäjät saavat toimia jalokivien piilottajina seuraavaksi.

Taksileikki. Taksitolpat/pysäkit merkitään kartioilla. Osa oppilaista odottaa pysäkeillä taksia. "Taksit" kuljettavat kyytiläisiä pysäkiltä toiselle mailojen avulla. Tarvittaessa opettaja kuljettaa "tilataksia" kahdella mailalla. 

Hinausauto. Yksi on muita kiinni ottava lumimyrsky. Kiinni saatu "auto" jää jumiin (levittää kädet) ja odottaa hinausautoa, joka vie autoja korjaamolle. Hinaajilla (suunnilleen kolmella oppilaalla) on jääkiekkomaila tai vastaava, johon tarttumalla kiinni saatu auto viedään korjattavaksi. Korjaamon paikka merkitään kartioilla. Korjaamolla voi olla aina vain kaksi autoa kerrallaan: ensin tullut auto vapautuu, kun kolmas auto tuodaan.

Ketut ja kanat. Kettuja on neljä. Kettujen pesät ovat jään/kaukalon nurkissa. Ketut yrittävät ottaa kiinni keskialueella vapaasti liikkuvia kanoja. Ketut vievät kiinni saamansa kanat omaan pesäänsä käsi kädessä luistellen. Lopuksi lasketaan saadut kanat.

Kiinan keisarin aarre. Useampi joukkue lähtee merkityiltä paikoilta, enintään kaksi joukkueestaan saa liikkua kerrallaan. Aarteen hakijoiden tulee päästä luolaan, jota vartioi 3-4 lohikäärmettä. Aarteen etsijän tulee palata oman joukkueensa jonon viimeiseksi, jos lohikäärme saa kosketettua häntä. Tällöin seuraava jonossa saa lähteä yrittämään. Läpäistyään luolan etsijän on palattava aarteen kanssa vielä takaisin samaa reittiä jäämättä kiinni. Mikäli etsijä jää paluumatkalla kiinni, täytyy aarre palauttaa arkkuun. Lopuksi lasketaan, mikä joukkue sai eniten aarteita. (Katso myös YouTube -> Sporttipankki -> Lohikäärmeen pesänryöstö) 

Pohjoistuuli-etelätuuli. Kaksi oppilasta on pohjoistuulina (merkkinä esimerkiksi siniset hernepussit) jäädyttämässä muita kosketuksellaan. Toiset kaksi oppilasta on etelätuulina (merkkinä esimerkiksi punaiset hernepussit) sulattamassa pohjoistuulen jäädyttämiä leikkijöitä, jotka jäätyessään pysähtyvät ja pitävät käsiään ylhäällä (esittäen jääpuikkoa).

Pakkanen ja lounatuuli (vertaa yllä olevaan). Pakkanen jäädyttää leikkijän kosketuksellaan, lounatuuli pelastaa jäätyneen luistelemalla tämän ympäri. Leikkijä jää seisomaan kädet sivuille ojennettuina, kun pakkanen on koskettanut häntä.  

Rosvo ja poliisi. Puolet on rosvoja, puolet poliiseja. Kentän molemmissa päissä on vankila. Poliisit ottavat rosvoja kiinni ja vievät kiinni jääneet vankilaan. Rosvo pelastuu, kun vapaana oleva rosvo koskettaa häntä käteen. Vuorot vaihtuvat, kun kaikki on saatu kiinni. 

Hännänryöstö. Leikkijöillä on esimerkiksi puoluenauhat, jotka roikkuvat taskusta/housuista. Hännänryöstöä voi leikkiä joukkueittain tai niin, että kaikki jahtaavat kaikkien häntiä.

Viimeinen pari uunista ulos.

Kivi, metsä, jättimetsä. Lapset luistelevat vapaasti eri tavoin, kunnes opettaja viheltää pilliin ja huutaa "Kivi!" (mahdollisimman nopeasti kyykkyyn), "Metsä!" (kolme oppilasta yhteen piiriksi pyörimään) tai "Jättimetsä!" (koko porukka mahdollisimman nopeasti piiriin, kädet kiinni ja piiri pyörimään).

Liikennepoliisi. Yksi oppilas pääsee liikennepoliisiksi, muut oppilaat menevät viivalle seisomaan. Poliisi kertoo, miten kaikkien tulisi liikkua eteenpäin (liukuen, spurtaten, makkaroita tehden, takaperin tai käsi kädessä luistellen, hyppien jne.) Käsky vaihtuu poliisin huutaessa STOP. Poliiseja vaihdetaan usein.

Liikennevaloluistelu. Opettajan näyttäessä vihreää väriä lapset luistelevat, keltaisella liu'utaan ja punaisella jarrutetaan.

Ampumaluistelu. Tavoitteena on saada kymmenen pistettä. Yhden pisteen saa, kun kiertää sovitun kartioilla merkityn reitin. Reitin kiertämisen jälkeen koittaa ampuminen: ampumapisteellä on esimerkiksi pallonheittoa tai rinkulan liu'uttamista sovittuun maaliin. Ja ei muuta kuin uudelle lenkille!

Formula. Kentälle tehdään ympyrä/soikio. Kaksi kilpailijaa on ympyrän/soikion ulkopuolella vastakkaisilla kohdilla. Luistelijat lähtevät vihellyksestä kiertämään ympyrää/soikiota samaan suuntaan (joko myötä- tai vastapäivään). Voittaja on se, joka tavoittaa ensimmäisenä toisen kilpailijan.

Nassikkapainityyliset kisailut.

Rata + vähän muutakin. Rataan tehdään ringettemailoista kapeita kujia, joita liu'utaan kahdella tai vain yhdellä luistimella. Mailoja laitetaan peräkkäin noin 50 cm välein yli askeltamista ja yli hyppäämistä varten. Isojen kartioiden päälle asetellaan ringettemaila, otetaan vauhtia ja liu'utaan mahallaan portista läpi. Pidetään liukumiskisoja viidellä/kolmella/yhdellä potkulla jne. 

Esterata. Kartiot ohjaavat pujottelemaan, matalat aidat/esteet yli menemiseen, korkeat aidat/esteet ali menemiseen jne.

Pariluistelua. Kaikki luistelevat parin kanssa, vain yksi jää ilman paria. Yksin luisteleva menee jonkun käsikynkkään, jolloin toisen tästä parista on päästettävä irti ja etsittävä itselleen uusi pari. Leikki sopii hyvin vielä haparoiville luistelijoille, koska parin kanssa luistelemisesta saa varmuutta ja tukea.

Kuin eläimet. Luistellaan esittäen samalla jotain eläintä.

maanantai 26. helmikuuta 2018

Runebergin päivä 5.2. ja saamelaisten kansallispäivä 6.2.

Olen kerännyt alle Facebookin Al-ku-o-pet-ta-jis-ta saamiani vinkkejä Runebergin päivään ja saamelaisten kansallispäivään liittyen. 


Runebergin päivä:

http://www.soivasiili.fi/mp3/kokonaiset/01_Ruuneperi.mp3 (Ruuneperi-laulu)

J. Heikkinen & H. Pajuniemi: Soivan Siilin Äänenavausvihko. Opas varhaiskasvatuksen musiikkipedagogiikkaan. (löytyy googlettamalla)

https://areena.yle.fi/1-3295704 (Runebergin elämä kahdessa minuutissa)

Runebergin torttujen leipominen.

Draaman tekeminen Runebergin elämästä.

Maamme-runoon tutustuminen.

Runojen kirjoittaminen.

Runebergin torttujen tekeminen virkkaamalla (sormilla tai koukulla).


Saamelaisten kansallispäivä:

Unna Junná (Yle Areenassa)

Lukujen 1-10 opetteleminen.

Fraasin "Mikset itsekin kasvattaisi viiksiä?" opetteleminen pohjoissaameksi.

http://maailmankoulu.fi/saamelaisten-kansallispaiva/

https://www.oktavuohta.com/kuoti

http://www.kuati.fi/fi/askartelu-ja-pelit/vaeritys--ja-ompelukuvat.php


Lisäksi on hyvä muistaa Helsingin Sanomien Lasten uutiset.
www.hs.fi/lastenuutiset/
www.ruutu.fi/ohjelmat/hs-lasten-uutiset

sunnuntai 4. helmikuuta 2018

Liikuntaleikkejä demoineen

1. Hevostallin siivous
https://www.youtube.com/watch?v=xEzeVG4Xm7U

2. Lohikäärmeen pesänryöstö
https://www.youtube.com/watch?v=MxefaQAQl0M

3. Muistipeli
https://www.youtube.com/watch?v=Yk_gQ_vnIEg

4. Kiveltä kivelle
https://www.youtube.com/watch?v=FljUHLD2Tec

5. Kala kuivalla maalla
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2061055237457262&id=2012019682360818

6. Rubikin kuutio
despelles.nl/2018/01/04/rubiks-kubus-in-de-gymles/

7. Mastermind
www.youtube.com/watch?v=H1dySwQbskY

8. Kivi, paperi, sakset
https://www.youtube.com/watch?v=axw-ndrIgTw

9. Alkulämmittelyviestejä
www.youtube.com/watch?v=H4H039-TPlU&index=23&list=PL83CI3xoPox2z-fjt0I5uEN5L6YwtpjfZ

keskiviikko 31. tammikuuta 2018

Vinkkejä sanomalehtiviikolle

Alle olen kerännyt joitakin Facebookin Al-ku-o-pet-ta-jis-ta saamiani vinkkejä sanomalehtiviikolle.

Sanomalehtien liitto on koonnut tehtäväpaketin, Puppe-passin, 1.-2. -luokkalaisille. (löytyy googlettamalla)

Sanomalehtien liitto on koonnut 50 vinkkiä myös esiopetukseen. Vihkonen kantaa nimeä 50 vinkkiä, sanomalehti esiopetuksessa. (löytyy googlettamalla)

Kirsi Pehkosen ja Seppo Timosen Tullaan juttuun -vihkonen sisältää sanomalehtitehtäviä alakouluille. (löytyy googlettamalla)

Oppilaat hakevat kirjainkortin, etsivät kyseisellä kirjaimella alkavan sanan sanomalehdestä, tavuttavat sen vihkoonsa ja hyppivät sanan tavuttaen lattiaan teipillä tehdyillä "tavutikkailla".

Oppilaat etsivät sanomalehdistä sanoja (hauskoja, jos liittyvät ajankohtaiseen aiheeseen, esimerkiksi presidentinvaaleihin) ja käyttävät sanoja keksimissään virkkeissä.

Mielenkiintoisimman kuvan leikkaaminen ja siitä sanojen/virkkeiden kirjoittaminen.

Sattumarunon tekeminen lehdistä leikatuista sanoista. 

Ruokien ja muiden tuotteiden kuvien leikkaaminen sanomalehdistä. Parit suunnittelevat kaupan hinnaston. Tehtävää voi hyödyntää matematiikan tunnilla.

Lehdestä leikattujen otsikoiden kuvittaminen.

Kuvataiteen töiden tekeminen sanomalehdistä.

Sanomalehtijumppa. Jokainen oppilas saa lehdestä aukeaman ja tehtävän, esimerkiksi "Mene lehden päälle niin, että kaksi kättä ja yksi jalka osuu lehteen." Aukeama taitetaan aina uudelleen ja uudelleen puoliksi, ja oppilaat saavat myös uusia tehtäviä (selkä, kylki, peppu, varpaat, pää, yksi jalka jne.).

"Rytmikapuloiden" tekeminen lehdestä rullaamalla ja teippaamalla.

Lehtien tutkiminen yhdessä kummioppilaiden kanssa. 

Oman lehden tekeminen

Kirjavinkki. Jari Koiviston teos Miina ja Manu reporttereina.

Lisäksi on hyvä muistaa Helsingin Sanomien Lasten uutiset.
www.hs.fi/lastenuutiset/ 
www.ruutu.fi/ohjelmat/hs-lasten-uutiset

keskiviikko 15. marraskuuta 2017

Toiminnallista suomen kieltä alkuopetukseen

TAVUHARJOITTELUA

Tavujen piilottaminen ympäri luokkaa. Oppilaat lukevat löytämänsä tavut opettajalle tai ohjaajalle. Luetusta tavusta saa jonkun merkin/merkinnän (esimerkiksi palikan) ja tavu viedään takaisin samaan paikkaan toisten löydettäväksi.
(Idea Reetta Tursaalta)

Tavujahti ympäri koulua tai liikuntasalissa.
(Idea Elina Virtaselta)

Laivanupotus.
(Idea Elina Virtaselta)

Tavuonginta.
(Idea Elina Virtaselta)

Läpsy.
(Idea Elina Virtaselta)

Muistipeli.
(Idea Elina Virtaselta)

Pikkuautojen uusi elämä. Paperille on kirjoitettu allekkain tavuja. Pikkuautojen katolla on maalarinteipissä tavu, yksi tavu/auto. Tehtävänä on ajaa alkutavu (tai lopputavu) parkkihalliin siten, että auton katolla ja paperilla olevat tavut muodostavat yhdessä sanan. 
(Alkuperäinen idea Heidi Majurilta)

Yhden hengen bingo. Bingoon tehdään 6x6 ruudukko. Tavun/sanan paikka löytyy kahta noppaa heittämällä ja etsimällä ruudukosta silmälukujen risteyskohta. Ruudukko kannattaa siis numeroida sekä pysty- että vaakatasossa. Kirjoitettavat tavut/sanat voivat olla esimerkiksi listana, paperilapuilla tai paperilla hyrrässä, josta sana valikoituu kynän ja klemmarin kanssa pyöräyttämällä. Sitten vain luetaan, peitetään tavu/sana ja kirjoitetaan se muistin varaisesti nopista saadulle paikalle. Oppilaat voivat pelata kuuden suoran sijaan myös koko ruudukon täyteen tavuja/sanoja.
(Idea Elina Virtaselta)

Kilparata. Kuusi tavua/sanaa kirjoitetaan vierekkäin lähtöviivalle. Jokainen tavu/sana etenee askel askeleelta kohti maalia, joka voi olla esimerkiksi kymmenen askeleen (ruudun) päässä. Jokainen tavu/sana saa oman numeronsa. Heitetään noppaa, ja nopan osoittama tavu/sana (esimerkiksi 1 on aita, 2 on aamu, 3 on ilta jne.) pääsee yhden askeleen eteenpäin siten, että se kirjoitetaan oman "juoksuratansa" seuraavaan vapaaseen ruutuun (juoksurata koostuu siis kymmenestä peräkkäin olevasta ruudusta, joiden toisessa päässä on lähtö ja toisessa maali). Oppilaat eivät siis kilpaile toisiaan vastaan, vaan kisassa mittelevät kirjoitettavat tavut/sanat. 
(Idea Elina Virtaselta)

Tavujen/sanojen lukeminen eri tunnetiloilla.
(Idea AT Kasuriselta)

KIRJOITUSHARJOITTELUA

Itsenäisen kirjoittamisen harjoitus, osa 1. Oppilaat hakevat taululta nurinpäin olevan sanalapun, lukevat ja kirjoittavat sen. Kokonaan kirjoitetun rivin jälkeen saa hakea palikan omaan torniinsa.
(Idea Tiina Perämäeltä) 

Itsenäisen kirjoittamisen harjoitus, osa 2. Oppilaat hakevat tarjottimen (kertakäyttölautasen), jolla on kuva ja tarkastuslappu (kuvaa vastaava sana, lappu käännetty nurinpäin). Kuvaa vastaava sana kirjoitetaan, tarkastetaan kääntämällä tarkastuslappu oikeinpäin ja jatketaan sanan kirjoittamista rivi valmiiksi. Alaspäin eriytettäessä oppilaat maistelevat vain alkuäänteen ja kirjoittavat koko sanan mallista.
(Idea Tiina Perämäeltä)

Itsenäisen kirjoittamisen harjoitus, osa 3. Numeroiduissa mukeissa on esineitä ja käytössä ovat opitut kirjaimet. Oppilaat hakevat mukin, kirjoittavat sanan, hakevat taululta mukin numeroa vastaavan magneetin alta nurinpäin olevan sanalapun ja tarkastavat.
(Idea Tiina Perämäeltä) 

Kirjoitus- ja luetunymmärtämisharjoitus, osa 1. Oppilaat hakevat haluamansa tasoisen lapun, lukevat ja kirjoittavat sekä ymmärtävät ja piirtävät sen.
(Idea Pauliina Laineelta)

Kirjoitus- ja luetunymmärtämisharjoitus, osa 2. Oppilaat nostavat kaksi eriväristä suikaletta itselleen. Toisen värisiin suikaleisiin on kirjoitettu substantiiveja, toisiin verbejä. Näin saatu virke luetaan, kirjoitetaan ja piirretään vihkoon kuva. Alaspäin eriytettäessä oppilas nostaa, lukee, kirjoittaa ja piirtää vain substantiivin. Tehtävän hauskuutena ovat ihan hassut virkkeet.
(Idea Pauliina Laineelta)

Salainen pussi. Oppilaat hakevat pareittain salaisen pussin, jonka sisältöä ei tiedetä, mutta pussiin saa kurkata. Ensin heitetään kirjainnoppaa Millainen?-laatikossa ja keksitään adjektiivi. Toinen heitto tehdään Tekee mitä? -laatikossa ja keksitään verbi. Lopuksi parit ideoivat virkkeen ja kirjoittavat sen vihkoihinsa.
(Idea Niina Vitikaiselta)

Kirjoittamista irtokirjaimilla. Laatikossa on lelu tai muu pieni esine, tarvittavat kirjaimet ja oikea vastaus laatikon/rasian pohjassa. Oppilaat vievät valitsemansa laatikon pulpetilleen, laittavat kirjaimet järjestykseen ja tarkastavat laatikon pohjasta, menikö oikein. Laatikoissa voi olla kaksitavuisia lyhyitä/pitkiä sanoja, tuplavokaalin tai kaksoiskonsonantin sisältäviä sanoja, kolmitavuisia sanoja ja yhdyssanoja. 
(Idea Anni-Mari Anttilalta)

-ng vai -nk? Jäätelötikun päässä toisella puolella on ng, toisella nk. Paperille on kirjoitettu sanoja, joissa on joko -ng tai -nk, mutta näiden kohdalle on jätetty aukko. Kumpi aukon kohdalle käy, ng vai nk? Aukot täytetään lopuksi joko kirjallisesti tai suullisesti. Tehtävässä voidaan harjoitella myös esimerkiksi kaksoiskonsonanttia tai pitkää vokaalia.
(Alkuperäinen idea Sari Veurolta) 

Mielikuvitusta ja virkkeitä. Kirjaimia on kolmessa rasiassa. Ensimmäisessä rasiassa on isoja kirjaimia, kahdessa muussa pieniä. Oppilaat ottavat yhden kirjaimen jokaisesta rasiasta ja keksivät virkkeen, jonka sanat alkavat näillä kirjaimilla. Kirjoittamisen jälkeen voi esimerkiksi käydä pudottamassa leikkipuusta lehden omaan lehtikasaansa (tsemppi on syksyllä ajankohtainen).
(Idea Tiina Perämäeltä)

LUKUHARJOITTELUA

Lue ja kuuntele. On neljän tasoisia lukutehtäviä. Oppilaat lukevat kaverilleen tai aikuiselle ja kuuntelevat vastavuoroisesti. Jokaisesta lukukerrasta saa liimata nallen sohvalle istumaan tai jalkapallon maaliin. Tämän voi toteuttaa myös niin, että oppilaat lukevat aina sivun kerrallaan. 
(Idea Tiina Perämäeltä)

sunnuntai 1. lokakuuta 2017

Kirjavinkkejä 5.-6. -luokkalaisille

Kiitos Alakoulun aarreaitassa kirjavinkkejä jakaneille, kirjaston väelle ja kirjallisuusblogien kirjoittajille - teidän ansiostanne tein kirjalistaa 5.-6. -luokkalaisille soveltuvista kirjoista. Teoksiin kannattaa tutustua ennen vinkkaamista, sillä toiselle lapselle/nuorelle esimerkiksi liian jännittävä kirja voi toisesta olla kutkuttavan ja mielenkiintoisen jännittävä. Lista ei siis luonnollisestikaan ole kaikille kaikkea -tyyppinen vaan pikemminkin jokaiselle jotakin -henkinen. Lukuintoa ja -iloa kaikille! 

Aho, Tuulia: Kuikansulka 
Auer, Ilkka: Lumen ja jään maa -sarja
Bagge, Tapani: Etsivätoimisto Musta koira -sarja 
Benway, Robin: Bonusraita
Boyne, John: Leijuva poika 
Bradford, Chris: Nuori samurai -sarja 
Christopher, John: Tripodien aika
Cooper, Louise: Merihevoset
Dahl, Roald: Jali ja suklaatehdas 
Dahl, Roald: Kuka pelkää noitia 
Dahl, Roald: Matilda 
Delikouras, Aleksi: Nörtti-sarja 
Ellilä, Kirsti: Majavakevät 
Gaiman, Neil: Caroline varjojen talossa 
Gaiman, Neil: Hautausmaan poika
Haahti, Taina: Gladiaattorikoutsi
Hagerup, Klaus: Markus ja jalkapallon huuma
Hai, Magdalena: Kerjäläisprinsessa
Halme, Antti: Metalliveljet
Heikkinen, Karo: Sirpale
Isto, Sanna: Maan alaiset 
Jansson, Anna: Emil Wern tutkii -sarja 
Kallioniemi, Tuula: Ihmemies Topi
Kallioniemi, Tuula: Pako 
Kallioniemi, Tuula: Risteys 
Kanto, Anneli: Tulikärpäset 
Kinney, Jeff: Neropatin päiväkirja -sarja
Kolu, Siri: Tervemenoa Taika Taksinen 
Kontio, Tomi: Austraasia-trilogia
Koskinen, Juha-Pekka: Benjamin Hawk: Merirosvon oppipoika 
Kuronen, Kirsti: Vili Voipio -sarja 
Kökkö, Hanna: Kätkö
Lipasti, Roope: Viikinkisolmu 
Mankell, Henning: Tulen salaisuus 
Moers, Walter: Kapteeni Sinikarhun 13 1/2 elämää 
Mulligan, Andy: Roskaa 
Murray, Tamsyn: Kaikkien aikojen Camilla: Neronleimaus
Musta kaista -sarja (eri kirjoittajia): etenkin Pasi Lönnin ja Ansu Kivekkään teokset 
Mäkitalo, Janne: Pääkallokiitäjät
Naurava kummitus (15 eri kirjoittajaa)
Nordström, Gunnar: Suuntana NHL
Onkeli, Kreetta: Poika joka menetti muistinsa
Onkeli, Kreetta: Selityspakki 
Parvela, Timo: Sammon vartijat -trilogia
Parvela, Timo & Sortland, Björn: Kepler62-sarja 
Peirce, Lincoln: Iso Nipa on ykkönen 
Peltoniemi, Sari: Avaimenkantaja-trilogia
Peltoniemi, Sari: Kuulen kutsun metsänpeittoon 
Puikkonen, Arja: Zum zum 
Pullman, Philip: Kellopeli 
Riordan, Rick: Punainen pyramidi 
Riordan, Rick: Salamavaras
Rodkey, Geoff: Tapperin kaksoset sotajalalla 
Romppainen, Päivi: Vilma-sarja 
Rossi, Nemo: Arkeomysteeri-sarja 
Salmson, Jo: Lohikäärmeratsastaja-sarja 
Scarrow, Simon: Gladiaattori: Taistelu vapaudesta 
Selznick, Brian: Hugo Cabret 
Simukka, Salla: Sisarla 
Stiefvater, Maggie: Väristys 
Stine, R. L.: Goosebumps-sarja 
Swindells, Robert: Huone 13
Townsend, Sue: Mikä tsäkä, Hadrianus 
Turtschaninoff, Maria: Arra 
Vesala, Juha: Kaulapantajahti
Walliams, David: Poika ja mekko 
Wickström, Mika: Meidän jengin Zlatan 

Vuoden 2018 aikana vinkatut teokset:
Mikama, Anniina: Taikuri ja taskuvaras
Puikkonen, Arja & Puikkonen, Emma: Äänihäkki
Rubin, Sarah: Näkymätön vihje
Sten, Camilla & Sten, Viveca: Synkät vedet: Syvyyksissä
Townsend, Jessica: Morriganin koetukset 
Vacklin, Anders & Parhamaa, Aki: Beta

Mukavia lukuhetkiä toivottaen,
Mira