lauantai 10. joulukuuta 2016

Ihminen ja elämänkaari

Olemme käsitelleet nyt parin viikon ajan ihmistä ja elämänkaarta yhdessä ykkösteni kanssa. Kiitos kollegaltani saadun vinkin aloitimme aiheen käsittelyn katsomalla luokkalaisteni vauvakuvia.:) Ne olivat todella hellyttäviä! Jokainen sai tuoda oman vauvakuvansa halutessaan ja pian sellaisetkin oppilaat, jotka eivät olleet alunperin tuoneet omaa kuvaansa, toivat sen päivän tai kahden päästä.:) Vauvakuvien katsominen oli varmasti useimmista mieleenpainuvin ja mukavin osa käsiteltävää aihetta!

Olin tehnyt itsestäni noin 15 kuvan koosteen, jossa vanhimmat kuvat olivat 26 ja puolen vuoden takaa synnytyslaitokselta ja viimeaikaisin kuva oli valmistujaiskuvani viime keväältä. Oppilaista oli mielenkiintoista nähdä heidän opettajansa vauva-, lapsuus- ja nuoruuskuvissa. Näytin kuulemma ja ylioppilaskuvassani ihan samalta kuin nyt.:) Päivän piristysruiske oli, kun johdattelin oppilaitani pohtimaan elämänkaarta: "Kuvissa te olitte vauvoja. Nyt te olette lapsia. Yhdessä kuvassa minä olin nuori. Mikä minä nyt olen?" Monta kättä nousi pystyyn ja sain ensimmäisenä vastausvuorossa olevalta vastaukseksi: "Teini!" :) En voinut olla hymyilemättä sanoessani, että teinivuoteni ovat nyt jo takanapäin.:) 

Kehonosien harjoittelun/kertaamisen aloitimme oppilaille tutulla Fröbelin palikoiden Jumppalaululla. Laululeikin myötä luokassa raikui 

"Pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat, polvet, varpaat.
Pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat, polvet, varpaat.
Silmät, korvat ja vatsaa taputa.
Pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat, polvet, varpaat."

ja tahti vain kiihtyi kerta toisensa jälkeen.:)

Kertasimme oikean ja vasemman ja laskimme, kuinka monta oikea- ja kuinka monta vasenkätistä luokassamme on. Tämän jälkeen teimme keskiviivan ylittäviä jumppamaisia harjoituksia kehonosilla.

"Nosta oikea kätesi vasemman olkapääsi päälle. Jätä käsi olkapäälle samalla, kun laitat vasemman kätesi oikean polven päälle. Voit vapauttaa molemmat kädet."

"Laita oikea kätesi vasemman jalan nilkan ympärille. Laita vasen kätesi oikean jalan nilkan ympärille. Taivuta päätäsi oikean olkapään puolelle. Voit vapauttaa kätesi ja pääsi."

"Vie vasen jalkasi oikean jalan polven päälle. Ota oikealla kädelläsi kiinni vasemman jalan nilkasta ja vie vasen kätesi oikean puolen kylkeen kiinni. Yritä koskettaa nenälläsi vasenta polvea."

"Paina otsasi vasemman jalan polvea vasten. Vie kätesi selän taakse ja ota vasemmalla kädelläsi kiinni oikean käden ranteesta. Voit vapauttaa kätesi ja jalkasi."

Loppurentoutus: "Laita jalkasi nilkoista ristiin. Ojenna kätesi suoriksi eteen ja laita ne ristiin siten, että kämmenet ovat vastakkain. Ota käsillä sormiote ja taivuta kädet alakautta rinnan päälle. Laita silmäsi kiinni ja ajattele hetki jotain mukavaa. Voit vapauttaa kätesi ja jalkasi hitaasti toisistaan."     


Kertasimme monisteessa olevat kehonosat siten, että annoin oppilailleni ohjeita, esimerkiksi "Taputa vatsaasi kummallakin kädelläsi. Pyörittele ranteitasi. Liikuta kaikkia kymmentä sormeasi ilmassa niin vikkelästä kuin osaat. Tee oikealla jalallasi ilmaan iso ympyrä. Tee sama vielä vasemmalla jalallasi." Tämän jälkeen oppilaat tekivät monisteen itsenäisesti, apua sai tietysti sitä pyytäessään.

Viime kerralla perehdyimme perheisiin ja niiden erilaisuuteen. Jokainen sai tehdä tehtävän joko omasta tai kuvitteellisesta perheestä. Tehtävässä tuli miettiä, ketkä kuuluvat perheeseen sekä keksiä perheenjäsenille nimet, aikuisille myös ammatit. Monet halusivat täyttää tiedot omasta perheestään.:) Samalla elämänkaari tuli kerrattua, sillä keskusteluissa nousivat esille äidit, isät, lapset, vauvat, mummot ja vaarit.

Aiheen käsittelyyn olisi voinut lisätä esimerkiksi ihmiskehon tekemisen vanupuikoista tai heijastinnauhasta (kuvataiteen ilmaisukeinot). Erilaisia liikuntaleikkejä löytyy osoitteesta:

http://lukujaliikkuen.fi/category/varhaiskasvatus/varhaiskasvatus_mina-ja-kaveri/varhaiskasvatus_kehonosat-ja-kehonhahmotus-mina-ja-kaveri/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti