sunnuntai 20. marraskuuta 2016

Erilaisia matematiikkapelejä

Looginen kokoelma


Teimme yhdessä työparini kanssa yllä olevan loogisen kokoelman Varga-Nemenyin 1. luokan viimeistä koulutuspäivää varten. Kokoelma on kerran testattu oppilailla, mutta hyödynnän/hyödynnämme kortteja varmasti jatkossakin. Tätä loogista kokoelmaa voi käyttää samalla tavalla kuin autokortteja eli esimerkiksi arvoituspelinä. Pelin johtaja asettaa kortit taulukon muotoon ominaisuuksien mukaan. Tekemässämme kokoelmassa luokitteluperusteina ovat sukupuoli, tunne/ilme, hiusten väri ja jos oikein tarkasti katsoo, niin myös silmien väri. Kortit käännetään kuvapuoli alaspäin. Aina vuorossaan oleva pelaaja yrittää arvata, mikä kuva hänen valitsemansa kortin toiselta puolelta paljastuu. Yleensä lapset alkavat keksiä säännönmukaisuuksia melko pian, vaikka ensimmäiset arvaukset voivat mennä täysin metsään. Oikein arvattu/tiedetty kortti käännetään kuvapuoli ylöspäin. Kortti jätetään pöydälle kuvapuoli ylöspäin myös silloin, jos arvaus ei osu oikeaan. Voittaja on se, joka on onnistunut keräämään itselleen eniten pisteitä oikeilla arvauksilla. Kortteja voi käyttää myös muun muassa KIM-leikissä. Kuvat on otettu Papunetin kuvapankista kohdasta Tunteet ja tunnetilat. Papunetin kuvapankista löytyy paljon hyödynnettäviä kuvia, kannattaa käydä kurkkaamassa!

Loogisten palojen kuvakortit ja lukumäärien nopea hahmottaminen kuvista







Idea loogisten palojen kuvakorttien hyödyntämiseen harjoiteltaessa lukumäärien nopeaa hahmottamista kuvista tuli oikeastaan vahingossa. Kerroin kollegalleni kuvakorteista, jotka olimme tehneet yhdessä oppilaideni kanssa. Työkaverini kysyi, kuinka monta palaa korteissa on käytetty keskimäärin, ja kotona laskeskelin ihan mielenkiinnon vuoksi tarkkoja lukumääriä. Muutaman päivän päästä oppilaani laskivat lukumääriä korteista.:) Vilautin jokaista kuvaa dokumenttikameralla ihan hetkisen, minkä jälkeen oppilaat kertoivat, kuinka monta palaa he olivat nähneet kuvassa. Samalla jokainen kertoi, kuinka oli päätynyt kyseiseen lukumäärään. Oli mahtavaa huomata, miten eri tavalla hahmotamme lukumääriä kuvista ja kuinka hyvin oppilaat osasivat sanoittaa näkemänsä! Oppilaat hahmottivat esimerkiksi ylimmän kuvan 2+2=4 ainakin kolmella tavalla: ylhäällä ja alhaalla olevat, reiälliset ja reiättömät sekä keltaiset ja vihreät. Kissa nähtiin 2+3=5 joko niin, että sillä on korvat ja naama tai niin, että se on tehty keltaisista ja punaisista paloista. Taisipa joku nähdä siinä kaksi ympyrää ja kolme kolmiotakin.:) Osalle oppilaista oli luontaisinta hahmottaa lukumääriä luokittelemalla kuvan palat värin mukaan, toiset luokittelivat ne reiällisyyden perusteella, kolmannet muodon mukaan, neljännet koon puolesta, osa käsittein ylhäällä/alhaalla ja pieni joukko laski palat yksitellen. Mielestäni tämä oli yksi tämän syksyn parhaista hetkistä matematiikan tunneillamme! Samalla tuli kerrattua myös hajotelmia ihan huomaamatta! Suosittelen kokeilemaan.:) Lisää kuvakortteja toimintaideoineen löytyy aikaisemmasta blogipäivityksestäni sekä Facebookista (Alakoulun aarreaitasta, Al-ku-o-pet-ta-jis-ta ja Varga-Nemenyi-yhdistyksestä).

Summa- ja erotusmuotoja tarinan ja kuvituksen keinoin

Tämä idea ei ole varsinaisesti peli, mutta laitan sen kuitenkin kyseisen otsikon alle. 1. luokan VaNe:n opeoppaassa on useampi vinkki summa- ja erotusmuotojen käsittelyyn Annan syntymäpäivien muodossa. Tässä tarina, jonka kirjoitin ja testasin ykkösluokkalaisillani.

Annan syntymäpäivät

Annalla on tänään syntymäpäivät. Hän odottaa malttamattomana vieraita. Kello on jo paljon, mutta ketään ei vaan näy. Annaa harmittaa. Äkkiä hänen ilmeensä kirkastuu, sillä ovikello soi. Sisään astuu kolme vierasta: _______________, _______________ ja _______________. Anna haluaa ikuistaa tilanteen ottamalla kolmikosta valokuvan, naps. Anna haluaa sinunkin ikuistavan tilanteen, joten piirräpä kuva paperiisi.

Anna on aivan innoissaan. Hänen innostuksensa vain yltyy, kun ovikello soi uudestaan. Sisään astuu vielä kaksi vierasta: _______________ ja _______________. Anna nappaa kuvan kaikista viidestä vieraastaan. Ota sinäkin kuva.

Kello on niin paljon, että vieraat lähtevät kotiin. Annan luo tulee kuitenkin vielä kaksi vierasta kaikkien muiden lähdettyä. Vieraiksi saapuvat _______________ ja _______________. Anna ottaa heistä kuvan, naps. Otahan sinäkin. Paikalle tulevat vielä Annan äiti ja pikkusisko: _______________ ja _______________. Huoneessa on nyt kaksi vierasta sekä Annan äiti ja pikkusisko. Anna kaivaa kameransa esille kuvanottoa varten. Tee sinäkin samoin.

Anna on kaatanut herkullista mehua ainoastaan itselleen. Se näyttää niin herkulliselta, että hän ottaa lasista kuvan. Anna ei halua pahoittaa muiden mieltä, joten hän tekee mehua vielä neljälle vieraalleen. Viiden mehulasin koristaessa pöytää Anna ikuistaa nekin kamerallaan, naps. Ikuista sinäkin.

Äiti juo ensimmäisenä lasinsa tyhjäksi. Anna muistaa, että mehulaseja oli alunperin viisi, joista äiti joi yhden. Jäljellä on enää neljä lasillista mehua. Anna ottaa niistä kuvan muistoksi.

Anna leipoi yhdessä äitinsä kanssa syntymäpäiviään varten. He olivat ostaneet kaupasta viisi purkkia ruokasoodaa. Leipomuksiin meni kaksi purkillista. Kuinka monta purkkia jää seuraavalle leipomiskerralle? (3) Anna ottaa valokuvan sekä kaikista viidestä että kolmesta jäljelle jääneestä purkista. Piirrä sinäkin kuvat paperiisi.

Ilta huipentuu kynttilöiden puhaltamiseen. Annan kakussa palaa kuusi kynttilää, jotka Anna haluaa ikuistaa kamerallaan. Annan keuhkot ovat täynnä ilmaa, ja hän saa puhalletuksi kolme kynttilää. Kuinka monta kynttilää jää kakkuun palamaan? (3) Anna kaivaa kameransa esille ja naps vaan.  

Anna on nauttinut täysin syntymäpäivistään. Hän tuntee olonsa todella onnelliseksi. Toivottavasti sinunkin seuraavat syntymäpäiväsi ovat yhtä mukavat kuin Annan!

Tarinan alkupuolella oppilaat pääsivät esiintymään tarinan juonen mukaisesti. Esillä oli myös leikkimehua, ruokasoodapurkkeja sekä kynttilöiden kuvia. Mukava harjoitus tämäkin!




Summa- ja erotusmuotoja paripelinä

Kummatkin parin jäsenet saavat numerokortit 1-12, jotka he asettavat eteensä pienimmästä suurimpaan siten, että rivillään on esimerkiksi neljä korttia. Kortit voivat olla numeropuoli ylöspäin ellei peliin halua haastetta kääntämällä numeropuolet alaspäin ja sekoittamalla korttien järjestyksen. Tällöin peli toimii pitkälti myös muistipelinä. Parin jäsenet nostavat vuorotellen kortteja pakasta. Pakassa on summa- ja erotusmuotokortteja kuvina sekä matematiikan kielellä ja sanoin ilmaistuina. Peliä voi helpottaa ottamalla mukaan esimerkiksi pelkästään matematiikan kiellellä olevat tai kuvalliset kortit. Nostajan tulee ratkaista lasku, jos hän nostaa muun kuin kuvakortin. Kuvakortin nostaessaan hänen tulee keksiä kortista mahdollisimman monta summa- ja erotusmuotoa vastauksineen. Nostaja saa kääntää sen numerokortin ympäri, jonka hän on saanut vastaukseksi ratkaisemastaan laskusta. Voittaja on pelaaja, joka on ensimmäisenä kääntänyt kaikki korttinsa ympäri.

Esimerkki kuvakortista:
Kuvassa on kolme istuvaa ja kaksi pois kävelevää kissaa.  
Summamuoto: 3+2 tai 2+3 (molemmat tarkoittavat lukua viisi, joten vastaava numerokortti voidaan kääntää)
Erotusmuodot: 5-2 ja 5-3 (ensimmäinen tarkoittaa lukua kolme, jälkimmäinen lukua kaksi, joten numerokortit 2 ja 3 voidaan kääntää)
-> Kissakortin nostanut saa kääntää numerokortit 2, 3 ja 5, JOS hän on keksinyt kaikki kolme summa- ja erotusmuotoa.

Esimerkki matematiikan kielellä ilmaistusta kortista:
1+5 (tarkoittaa lukua kuusi, joten vastaava numerokortti voidaan kääntää)

Esimerkki sanoin ilmaistusta kortista:
Pöydällä on kaksi omenaa. Äiti tuo pöydälle kaksi omenaa lisää. Kuinka monta omenaa on yhteensä pöydällä? (vastaus on neljä, joten vastaava numerokortti voidaan kääntää)

Ajattelin kokeilla peliä ensi viikolla ykkösluokkalaisteni kanssa ensiksi opettajajohtoisesti koko luokan yhteispelinä. Kun idea tulee oppilaille tutuksi, he voivat pelata kyseistä peliä myös pareittain. Sanoin ilmaistut kortit toimivat ehkä parhaiten ylöspäin eriyttävänä materiaalina jo lukeville lapsille. Helpoimmat lienevät matematiikan kielellä ilmaistut kortit. Myös kuvakorteista voi olla melko helppoa löytää ainakin yksi mahdollinen vaihtoehto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti