maanantai 7. marraskuuta 2016

Elollista ja elotonta ykkösten kanssa

Syksy on pian vaihtumassa talveksi ja tuntuu, että elollisten ja elottomien asioiden käsittelystä on jo hyvä tovi! Muistelen kuitenkin näin jälkikäteen, mitä tuli tehtyä, jotta ideat hyödyttäisivät tulevaisuudessa aihetta opettavia. 

Aloitimme aiheen käsittelyn Portinvartija-leikillä ulkona. Jokainen oppilas sai ennen leikin alkamista pikkukortin, johon oli piirretty joko jotain elollista (mm. lapsi, hirvi, sammakko, kuusi, koivu, mustikka) tai elotonta (mm. pilvi, vesi, ilma, talo). Pyysin lapsia yksitellen luokseni, kysyin mitä kunkin kortissa on ja kuvan perusteella pyysin lasta asettumaan joko oikealle tai vasemmalle puolelleni. Kun luonani oli kymmenkunta lasta, kysyin oppilailta, millä perusteella osa on oikealla ja osa taas vasemmalla puolellani. Ilman lisävinkkejä osa keksi luokitteluperusteeksi elolliset ja elottomat asiat, mistä olin opettajana oikein tyytyväinen!:)

Leikin jälkeen pohdimme elollisten ja elottomien asioiden eroja. Elolliset asiat syntyvät ja tarvitsevat ravintoa. Ne kasvavat, lisääntyvät ja lopulta kuolevat. Elottomat asiat eivät syö, kasva eivätkä kuole. Näillä tiedoilla oli hyvä aloittaa todella hauska ja innostava hippa: "Kun huudan jonkin elollisen asian, juokset sen luo. Jos huudan elottoman asian, pysyt paikallasi." Ensimmäisillä kerroilla oppilaat lähtivät juoksemaan kuullessaan myös jotain elotonta, mutta hippa alkoi pian sujua hienosti, kun muistutin, että elottoman asian kohdalla piti pysyä paikallaan. Tunsin oloni suosituksi huutaessani "Opettaja!", jolloin yli kaksikymmentä lasta ryntäsi luokseni.:) Muita lapsista hauskoja asioita olivat mm. "Tyttö!" ja "Poika!" 

Seuraavalla kerralla jatkoimme aiheen käsittelyä tutkimalla kuvaa, jossa oli mm. vettä, ilmaa, aurinko, pilviä, sateenkaari, kiviä, kalliota, ihminen, lintu, sudenkorento, kala, sieniä ja kasveja. Mitä elollista löydät kuvasta? Entä elotonta? Kuka tai mikä voisi sanoa näin? "Olen elollinen. Minulla on kaksi paria siipiä." (Sudenkorento) "Olen elollinen. Minusta saa maukkaan aterian." (Kala, sieni) "Olen eloton. Olen ollut tällä paikalla iät ja ajat. En kasva enkä liiku ja vesi voi vähitellen muovata minua." (Kallio) "Olen eloton. Voit nähdä minut taivaalla. Löytyyköhän toisesta päästäni aarre?" (Sateenkaari)

Lapset saivat vielä kaksi samanlaista kuvaa, jotka he liimasivat vihkoonsa. Toisesta kuvasta tuli värittää kaikki elolliset asiat, toisesta kaikki elottomat. Aihetta voi käsitellä myös siten, että oppilaat vievät luokassa saamansa pikkukortin taululle joko otsikon "Elolliset" tai "Elottomat" alle. Lopuksi tarkastetaan, ovatko kaikki kortit menneet oikean otsikon alle. Vaihtoehtoisesti opettaja voi laittaa osan pikkukorteista tahallaan väärin ja oppilaiden tehtävänä on korjata kuvat oikeille paikoille.

2 kommenttia: